PDA

View Full Version : شاعر يقف خلف الكاميرا: امرأة فى الطريق


Pages : [1] 2 3 4 5

barby
04-01-2007, 12:39 AM
لمحة عن حياة و افلام المخرج الموهوب

عز الدين ذو الفقار

http://www.9q9q.org/index.php?image=5MSGjF4a2JiEXu




نهر الحب ص 2 -19

رد قلبى ص 20-29

الشموع السوداء ص 30-49

ثورة على القالب التقليدى ص 50

barby
04-01-2007, 12:43 AM
العبقرية الفنية تولد و هي تحمل قدرها و مصيرها.. و رسالة يودعها الله في بعض عباده من البشر لتوصيلها للبشر أجمعين.

و لهذا فان رحيل "عز الدين ذوالفقار" قبل أن يكمل الرابعة و الأربعين من عمره لا تعنى أن المخرج لم يقل كلمته و لم يكمل رسالته التي أراد توصيلها للناس.

إن رسالة "عز" اكتملت بعد أن قدم 33 فيلما روائيا منحها إحساسه و عمره القصير، و منحته هذه الأفلام سنوات عديدة تعيش بعده.. و بعدنا..

هذه الأفلام ليست مثل باقات الورود نضعها على قبره في ذكرى رحيله أو بمناسبة تكريمه.. ليست زهورا لها من العمر يوما أو بعض يوم و تذبل بعده لنستبدلها في الذكرى التالية بزهور أخرى، لكنها مصابيح مضيئة دوما.. تستمد طاقتها من شمس الصباح التي أحبها و شمس الغروب التي عشقها و شمس الإبداع التي لا تعرف مغيب

قبل أن يختار "عز الدين ذوالفقار" الفن، كان الفن قد اختار "عز الدين ذوالفقار" .. هذا الطفل الذي كان يمارس رياضة المصارعة في صباه المبكر و الذي قاد أكثر من مظاهرة ضد الاحتلال الإنجليزي و شارك في أكثر من معركة بالأيدي ضد جنود الاحتلال.

ولد عز الدين ذوالفقار عام 1919 بالتحديد في 28 أكتوبر مواكبا لثورة 19 التي فجرها سعد زغلول ، ولد معه إحساس فياض بالوطنية.. و بعد أن تجاوز مرحلة الصبا المبكر و المراهقة قرر أن يصارع المستعمر الأجنبي بالأيدي و شارك في أكثر من خناقة، دفاعا عن أبناء بلده مثل الراقصة "بيا عز الدين" و المطرب "محمد عبد المطلب" و قتل و أصاب عددا لا بأس به من الجنود الإنجليز. كان ذلك في الثلاثينيات، و كان "عز" لا يزال طالبا، و رغم قلة ساعات المذاكرة إلا انه كان طالبا متفوقا، و بسبب تفوقه حصل على مجانية التعليم (كان نظاما معمولا به قبل الثورة) و كافأه والده بأن أعطاه ما كان سيدفعه لو لم يكن عز متفوقا، فكان"عز" ينفق هذه الأموال على شراء الكتب و مشاهدة الأفلام السينمائية. أخب (من خلال تلك الكتب) علوم الفلك و الروحانيات، كان يجد متعة كبيرة في العلوم الإنسانية التي تحاول كشف المجهول في النفس البشرية و سير أغوارها، لم يكن "عز الدين ذوالفقار" يدرك حتى هذه اللحظة أن هذا النهم في قراءة علوم الفلك و الروحانيات مع الشعر و القصة سوف يمنحه عمقا في مراحل تكوينه الأولى يظل بعدها قادرا على الإشعاع ألفني ، كان يقرأ لأنه فقط يعشق القراءة.

الروح الوطنية تدفعه للالتحاق بالجيش فيتخرج في الكلية الحربية ضابطا مشهودا له بالكفاءة و الانضباط.. و يصل إلى رتبة نقيب و تختاره الأقدار للسينما ليغير مصير حياته و يضيف الكثير إلى حياتنا.

barby
04-01-2007, 12:47 AM
منذ مطلع الأربعينيات، و الغريب أن الشقيقين بدءا في نفس العام 1947 مشوار الإخراج حيث أخرج "عز" فيلم "أسير الظلام" بينما أخرج "محمود" فيلم "هدية"، و اشتركا أيضا في هواية التمثيل ون كان أي منهما لم يحقق نجاحا يذكر في هذا المجال حيث كان النجاح من نصيب الشقيق الثالث الأصغر "صلاح ذوالفقار".



و بدأ الإخراج في نفس الوقت مع "عز" كل من "صلاح أبو سيف" في عام 1946 و "حسن الإمام" 1947، و بعد ذلك ببضع سنوات انضم لهم "فطين عبد الوهاب" و "يوسف شاهين" و "عاطف سالم" و "كمال الشيح".. و كان هؤلاء هم اللامعين في سينما الخمسينيات و الذين أطلق عليهم اسم "شباب السينما" الذين قدموا للسينما أفلاما نافست الجيل الأسبق مثل "أحمد بدرخان" "مجمد كريم" "نيازى مصطفى" و "هنري بركات".



و بالطبع فان هؤلاء المخرجين واكبوا ثورة يوليو و لعبت الثورة دورها في توجههم الفكري و الفني و السياسي، و في عمار التنافس الشديد بين مخرجي شباب الخمسينيات أجرت إحدى المجلات استفتاء في نهاية الخمسينيات عن أفضل المخرجين و من بين 2000 صوتا حصل "عز الدين ذوالفقار" على 1140 صوت بنسبة 57% ، و تتابعت الأسماء معد ذلك بفروق شاسعة، و بالطبع فأنا لا أعتبر أن هذا النوع من الاستفتاءات العشوائية على بعض القراء يمنح رؤيا قاطعة على تفرد هذا الفنان لكنها تعطى ملمحا إذا أضفنا له ملامح أخرى تكتمل الصورة.

malek el masry
04-01-2007, 12:57 AM
barby,

:?:

barby
04-01-2007, 01:02 AM
malek el masry,

انا لسه مخلصتش النت عندى بطئ قوى

barby
04-01-2007, 01:06 AM
من هذه الملامح أن أفلام "عز الدين ذوالفقار" حطمت عدد أسابيع العرض حيث أن فيلما مثل "رد قلبي" 1957، استمر عرضه ستة أسابيع في القاهرة و خمسة في الإسكندرية، و كان الحد الأقصى لعروض الأفلام في تلك السنوات ، و أعنى بالطبع الحد الأقصى للأفلام الناجحة، أربعة أسابيع في القاهرة و ثلاثة في الإسكندرية.

وصل أجر "عز الدين ذوالفقار" إلى "خمسة آلاف جنيه" فى الوقت الذىكان أعلى أجر لمحرج لا يتجاوز ثلاثة آلاف ، مع ملاحظة أن فنانة بحجم "فاتن حمامة" و التى كانت تحصل على أعلى أجر بين النجوم و النجمات لم يتجاوز أجرها فى ذلك الوقت رقم الخمسة آلاف جنيه.



هذه الأرقام بالإضافة الى الاستفتاء الذى أجرته احدى المجلات ، كل ذلك يؤكد على أن "عز الدين ذوالفقار" كان يحقق بأفلامه أعلى درجة تواصل مع الجمهور و أن شركات الانتاج عندما تمنحه أعلى أجر بين زملائه فانها تضمن مسبقا الأرباح و تضمن انها تضع ميزانية فيلمها في يد خبير يستطيع أن يمنح المنتج ضعف ما يسدده و لهذا كانت بعض شركات الإنتاج تستغل اسمه و تعلن أنها اتفقت معه على إخراج أفلام لحسابها و ذلك حتى يتم الاتفاق على توزيعها..

كان "عز" يدرك أن المنتجين تعنيهم بالدرجة الأولى إيرادات الشباك و لهذا يقول "أشاهد العرض الأول لفيلمي مع الناس و عندما أطمئن بعد مشاهدة نصف الفيلم أن الجمهور قد تجاوب معه، أسارع بتهنئة المنتج على الفرحة التي سوف تبيض له ذهبا"!! هذه الجماهيرية الضخمة التي حققتها أفلام "عز" لا تعنى انه يقدم أفلاما تراعى تقديم مواصفات تجارية، و لكن الواقع أن أفلام "عز" لا تعنى انه يقدم أفلاما تراعى تقديم مواصفات تجارية، و لكن الواقع أن أفلام "عز الدين ذوالفقار" هي أفكار و أحاسيس و نبضات و إيقاع "عز الدين ذوالفقار" إنها مثل نغمة موسيقية يرددها مع نفسه أولا و عندما يقولها في فيلم سينمائي بصوت عال يشعر الناس انه يقدم نغمتهم و إحساسهم و نبضاتهم فيرددوها معه!!

هو و الجمهور على موجة واحدة.. و هذا أقصى ما يطمح إليه فنان.



كان لدى "عز" مثل كبار الفنانين اعتزاز بالنفس لكنه لم يصل أبدا إلى درجة الغرور و هو لهذا يقول"عندما أخرجت فيلمي الأول "أسير الظلام" وصفتني الصحافة الفنية بالمخرج العبقري، و أضرني ذلك كثيرا لأنني تصورت أن أي شئ أقدمه طالما أنا عبقري سوف ينجح، و لهذا أخرجت فيلمي الثاني "الكل يغنى" و هو فيلم فاشل جدا إلا إنني عدت مرة أخرى إلى نفسي و أحرجت فيلم "خلود" و نسيت موضوع العبقرية"!!

ارتبط "عز الدين ذوالفقار" بثورة يوليو و رجال الثورة، لم يكن "عز" من بين رجال الثورة حيث انه استقال من الجيش في منتصف الأربعينيات لكنه كان قريبا منهم يعرفهم بحكم رفقة السلاح الأولى.. و رصيد "عز الدين" رغم ذلك من الأعمال الوطنية (إذا كانت الرؤية ضيقه جدا لكلمة وطنية) لم يتجاوز فيلمين هما "بور سعيد" و "رد قلبي" أخرجهما عام 1957 و نشيد "وطني الأكبر" الذي أخرجه عام 1960 مع بداية إرسال التليفزيون المصري.



بعد حرب 1956 أراد الرئيس "جمال عبد الناصر" أن يتم تخليد المعركة في فيلم سينمائي، و رشح "فريد شوقي" للبطولة و "عز الدين" للإخراج، و لكن النبرة الدعائية المباشرة كانت عالية في هذا الفيلم فأفقدته تلك الحميمية و العفوية التي ارتبطت بها سينما "عز الدين ذوالفقار

barby
04-01-2007, 01:08 AM
و جاء فيلم "رد قلبي" في نفس العام ، كتب قصة الفيلم "يوسف السباعي" توأم "عز الدين ذوالفقار" ليصبح هو فيلم ثورة يوليو الجماهيري.. و "عز" لم يتعمد ذلك أيضا ، تلك الروح الوطنية التي انسابت في الفيلم، لكنها حالة إنسانية امتزجت بالوطن و خلدت الثورة و عرض التليفزيون المصري هذا الفيلم بعد أسابيع قليلة من بداية إرساله، و جاء نشيد "وطني الأكبر" في نفس العام 1960 حيث تم طبع نسخة الشريط السينمائي في أحد معامل لندن.. و نشيد "وطني الأكبر" الذي كتبه "أحمد شفيق كامل" و لحنه "محمد عبد الوهاب" هو أهم و أصدق نغما جماعية قدمت تتغنى بالوحدة العربية، استطاع "عز" برغم كونه نخرج سينمائي يقدم شريطا سينمائيا في الأساس أن يتعامل مع جهاز التليفزيون فقد وضع في اعتباره أن المتفرج يطل على اللقطات في مساحة شاشة التليفزيون التي لا تتجاوز عشرين بوصة، أقل و أكثر قليلا، و لهذا فان اللقطات البعيدة تحتاج إلى مجهود أكبر في التلقى و أيضا فترة زمنية أطول ليستوعب المشاهد مفرداتها و لأنه لا يمكن الاستغناء عن اللقطات البعيدة في النشيد الجماعي الذي يحوى استعراضات للجنود و الشباب في الخلفية فلقد حرص "عز الدين ذوالفقار" على أن يضبط إيقاع الانتقال في تلك اللقطات في مدة زمنية أطول مما لو قدمها مباشرة للسينما، و بالطبع فان الأداء الجماعي للمذهب الغنائي في هذا النشيد كان يساعد "عز الدين ذوالفقار" على أن تستمر فترات اللقطات البعيدة لمدة أطول و أن يحقق أيضا هدفه في عدم إجهاد مشاهد التليفزيون و إمتاعه أكثر بهذا النشيد الوطني.



هذا عن الأفلام الوطنية المباشرة ، و لكنى أرى أن "عز الدين ذوالفقار" كان لديه حس وطني بينه في كل أفلامه حتى تلك المغرقة في رومانسيتها لأن السلطة الوطنية بعد الثورة قد انحازت لطبقة البسطاء من العمال و الفلاحين ، و كان هدف "عز" الأسمى هو أن يحافظ على تماسك المجتمع بكل طبقاته و أن يعقد صلحا عن طريق الفيلم السينمائي بين الطبقات. و أنا أعتبر أن فيلم "موعد مع الحياة" 1954 هو أحد أهم الأقلام المبكرة جدا التي قدمت الصلح بين الطبقتين، فهو لا يدين تماما الطبقة الأرستقراطية رغم انحيازه للبسطاء. و لهذا فانه ليس من قبيل المصادفة في السيناريو أن لغة التخاطب بين "حسين رياض" الطبيب الكبير و صاحب الأراضي الزراعية و بين "عبد الوارث عسر" الرجل البسيط ناظر الزراعة الأجير في أرض "حسين رياض" الذي لم يأخذ قسطا من التعليم، لغة التخاطب بينهما تتجاوز أي تكليف ، حسين رياض يقول له "يا حمزة" و عبد الوارث عسر يقول له "يا على" حاف كده!!







إنها المساواة بين الطبقات التي أرادها "عز الدين" لتواكب ما تنادى به الثورة و هو أيضا مؤمن بها، و دائما الزواج بين الطبقتين هو المعبر عن التصالح بين الطبقتين..

تى "شارع الحب" هذا الفيلم الغنائي لا يخلو من رؤية سياسية تعبر عن مبادئ الثورة، مشهد السلم الشهير الذي جمع بين "صباح" و "عبد الحليم حافظ" في قصر صباح عندما تقف في أعلى السلم و تطلب منه أن يصعد إليها يرفض لكنها هي التي تهبط السلم إليه.. فعلى الطبقة الأرستقراطية طالما أنها تريد أن تعيش في المجتمع الجديد أن تخضع هي لقانونه..

لا يبرئ "عز" ساحة هذه الطبقة تماما بل انه حريص دائما على أن يذكرنا بأن منها بالفعل من أساء إلى البسطاء مثل والد حسين رياض في "موعد مع الحياة " الذي ضرب "شكري سرحان" بالكرباج على وجهه، و الندبة التي لم تمحها الأيام هي المعادل الموضوعي لهذا الخطأ التاريخي، لكن التسامح قائم، زواج أبطاله الأثرياء من البسطاء في أغلب أفلامه هو أيضا يحمل تلك الرؤية السياسية ، كزواج "عماد حمدي" من" فاتن حمامة" في "موعد مع السعادة".. انه الإثبات العملي على التسامح..



يؤمن "عز الدين ذوالفقار" بالفريق الواحد" و قد قال ذلك نظريا و طبقه عمليا، فيقول مثلا إن "فاتن حمامة" هي رقم واحد بين كل نجمات السينما المصرية و انه لا توجد في الترتيب من تحتل المركز الثاني أو الثالث، و لكن "فاتن" تحتل المركز الأول و نبدأ العد من المركز إلحادي عشر!!

رأى عز به شئ من التطرف في الحب و الاقتناع الفني المفرط الذي ربما يظلم مواهب أخرى، إلا أننا في الفن نمنح المخرج حقه المشروع في تلك القناعة، حيث أن "فاتن" هي التي تعبر عن أفكاره التي يطرحها على الورق. و أنا أشعر أن "عز الدين" في تعامله مع "فاتن" يشبه تعامل الأخوين رحبانى مع صوت "فيروز". إن أغنيات الرحبانية كانت تكتب من أجلها و تستوحى أيضا صوت و ملامح و إحساس فيروز و كأنها المنبع و المصب. كذلك "فاتن" بالنسبة لعز الدين ذوالفقار فهو يكتب أو يختار القصة السينمائية و تبدو فيها "فاتن" هي الملهمة الفنية التي ينفعل فنيا من أجلها . و هي أيضا المنبع و المصب لأفكاره و إحساسه و لهذا كان لها تسعة أفلام أي حوالي 30% من أفلامه. و فاتن على الجانب الآخر كانت ترى أيضا نفسها في سينما "عز الدين ذوالفقار" و لهذا فان الطلاق بينهما لم يؤد إلى أن ينطلق كل منهما بعيدا عن الآخر، حيث يعاودان اللقاء بعد ثلاث سنوات من الانفصال في فيلم "طريق الأمل" عام 1957 ثم "بين الأطلال" 1959 ، "نهر الحب" 1960. كانت "فاتن حمامة" بالنسبة "لعز" مثل عازف الكمان السوليست في فرقة أوركسترالية، العازف ماهر، الموسيقى موحية، و المايسترو يحتاج إلى العازف المنفرد، السوليست، المبدع، و أيضا العازف لا يبدع إلا مع مايسترو يجيد فن قيادة الفريق و يعرف بالضبط الجمل الموسيقية التي يحلق بها إبداعا هذا العازف، و لهذا كانت بينهما علاقة تبادلية صنعا من خلالها أفلاما أدخلتهما معا التاريخ.

في النجوم الرجال يحصل "عماد حمدي" على النصيب الأكبر، 9 أفلام، ثم "شكري سرحان" ،6 أفلام، و عمل معه "صلاح ذوالفقار" فى 5 أفلام، و بطولة مشتركة "لرشدى أباظة" فى 5 أفلام، و لكن البطولة فى فيلمين فقط.

Melody33
04-01-2007, 01:10 AM
barby,

:?: :?: :???:


انا لسه مخلصتش النت عندى بطئ قوى

الحال من بعضه :razz:

barby
04-01-2007, 01:16 AM
كان يبدو أن "عز الدين ذوالفقار" شديد الاقتناع بموهبة "شكري سرحان" و بقدرة "عماد حمدي" على أن يتوافقا كثنائي مع النجمتين "فاتن حمامة" و "مديحه يسرى" ووقع اختياره من البداية على "رشدي أباظة" في أدوار صغيرة ثم صعد به الى مصاف النجوم.. فقد كان محرجا قادرا على التقاط المواهب و اثبت أن "رشدي أباظة" الذي بدأ معه في أدوار مساعدة في "إني راحلة" "رد قلبي" "طريق الأمل" و عندما لعب بطولة فيلمي "امرأة في الطريق" "الرجل الثاني" كان بحق نجما فوق العادة أما "صلاح ذوالفقار" فلقد استطاع "عز" أن يوظف خفة ظله فى الأداء، و ارتبطت به هذه الشخصية سنوات عديدة فى سينما "عز الدين ذوالفقار" أو بعيدا عنها.



و بالنسبة لفريق الفنيين لدى "عز الدين ذوالفقار" تجد أيضا تلك الثنائية بينه و بينهم ، فنان الديكور أنطون بوليزويس" 17 فيلما، المونتير ألبير نجيب 7 أفلام، مدير التصوير وحيد فريد 10 أفلام , لأن عز لديه تلك المسحة الأدبية فلقد تعانقت أفكاره و رؤاه مع الأدباء يوسف جوهر، يوسف السباعي، يوسف عيسى، و أعتقد أن السباعي و عيسى توحدا مع مشاعر "عز الدين ذوالفقار" التي كانت تجمع بين السخرية (حتى في الحديث عن الموت في "إني راحلة" ليوسف السباعي) و الإغراق في الرومانسية كما في "موعد مع السعادة" ليوسف عيسى. سوف تجد دائما إن "عز الدين ذوالفقار" يكتب في التترات عبارة الحوار الإضافي أو السيناريو و الحوار الإضافي، و من الواضح أن هذه المساحة بكتابة تعبير (الإضافي) للسيناريو و الحوار تتيح له الحذف و الإضافة بدون أن تنتقص أدبيا من كاتب السيناريو و الحوار الأصلي، و في نفس الوقت تشعر بأن مخرجنا يريد أن يملك حريته أكثر في التعبير، و يؤخذ على هذه السينما تلك المسحة الأدبية في الحوار، و لكن "عز الدين ذوالفقار" كان يفكر بالصورة و بتأملها و يكتب حوارا لا يصف الصورة السينمائية التي يتناولها لكنه يخلق رؤية موازية لها..







كلمات عز الدين ذوالفقار النثرية لا تخنق الصورة و لا تضعها في برواز لكنها تسمح لها بالطيران بعيدا .. أبعد من الخيال الذي تثيره الصورة المنفردة.

"عز الدين ذوالفقار" يرى دائما الإنسان مخطئا و هو يتعاطف مع هذه الأخطاء.. و لا يتبرأ أبدا من الأخطاء التي يدينها المجتمع بصرامة أفراده، و لا يراها تستحق كل هذا العقاب لأن النفس البشرية في حقيقتها تحمل الجانبين.. و لسنا ملائكة . يطلب "عز الدين ذوالفقار" من المجتمع أن يتجاوز عن الخطايا أو التي تعارفنا على إنها خطايا، مثل المرأة التي تعمل فتاة ليل (فاتن حمامة . . طرق الأمل) المرأة المتزوجة و تحب رجلا آخر غير زوجها و يضعها في مفاضلة بين الابن و الحبيب فتحتار الحبيب (بين الأطلال ، نهر الحب) انتحار أبطاله (مديحه يسرى . . إني راحلة) لا ندين كجمهور هذا الانتحار. "عز الدين ذوالفقار" هو أكثر مخرجي السينما العربية الذين دافعوا بقوة عن حق المرأة حتى في ارتكاب الخطأ. إنها اختيارات تنتقد المجتمع الذي يرفض أن يتجاوز أحد ما استقر عليه من قيم ثابتة.. و لكن "عز الدين ذوالفقار" قفز فوق كل هذه الأسوار..

الموت و السعادة الهاربة المستحيلة هي دوافع عذبت كثيرا عز الدين ذوالفقار..

إن بعض أفلامه التي تبدأ بفلاش باك ، يحكى و يسرد ما جرى ، تبدو من الوهلة الأولى نوعا من الندم على اللحظات السعيدة التي كانت و لن تعود، على الحب الهارب و الحبيب الذي اختطفه القدر، و بعد ذلك تشعر داخلك ببصيص نور يضئ و يلهمك، و يفتح عينيك على الحقيقة بأن الموت ليس النهاية و لكنها بداية أحرى لكي تولد من جديد في عالم مختلف ليس به كل هذه الشرور. هذا الرحيل المبكر في وجدان "عز الدين ذوالفقار" كان يفرض نفسه عليه في لا شعوره بأن حياته قصيرة و يبدو أن دراسته لعلوم الروحانيات في مطلع شبابه لعبت دورها في إحساسه بأن للأرواح حياة أخرى غير ملموسة و أننا نموت لنحيا.

barby
04-01-2007, 01:19 AM
كما أن للكتابة الأدبية شقين شعرا و نثرا، كذلك هناك في السينما أيضا شعر و نثر. و أفلام "عز الدين ذوالفقار" ينطبق عليها أكثر تعبير الشعر السينمائي . كما أن الشعر ليس قاصرا فقط على الرومانسية بل إن هناك شعرا وطنيا و اجتماعيا و فكاهيا و من هنا أجد أن تعبير شاعر السينما فى معناه الشامل ينطبق على "عز الدين ذوالفقار" و لكنه تعبير يبخس حقه تماما لو أطلقناه عليه باعتباره يقدم فقط الأفلام الرومانسية و "عز الدين ذوالفقار" تفوق في كل هذه الأنماط السينمائية: الرومانسية، البوليسية، الغنائية، الطبيعة، أعنى بها المذهب الطبيعي.

شاعرية "عز الدين ذوالفقار" تراها في العديد من التكوينات الفنية في اللقطة و هو لا يشعرك بأنه يضع هذا التكوين الدرامي الموحى بقصد إحداث التأثير النفسي ، و لكن يبدو التلقائية فى تلك الرؤية و كأنها عفوية غير مقصودة. و اضرب مثلا واحدا بفيلم "نهر الحب" عندا أراد "عز الدين" أن يؤكد على السجن الذي تعيش فيه "فاتن حمامة" داخل قصر "زكى رستم" قدم لنا لقطة لصورتها مع زكى رستم في عمق الكادر بها السلم و الدرابزين و كأن هذه الدرابزين هي القضبان، حمال هذا التعبير انك لا تشعر أن كاميرا المخرج تقصده رغم انه في حقيقة الأمر يقصده و مع سبق الإصرار.



أرجأت الحديث عن المرأة في حياة "عز الدين ذوالفقار" إلى قرب نهاية كلمتي عن هذا الفنان الكبير حيث لاحظت عند قرائتى لأرشيفه و عند لقائى مع معاصريه أن العلاقات الآنسانية كانت تأخذ اهتمام الصحافة و حكايته مع المطربة الشهيرة أو الممثلة الشهيرة أو الراقصة الشهيرة هي المساحة التي تطغى عند الحديث عن "عز الدين ذوالفقار" و لا يتبقى إلا القليل فقط للحديث عن أفلامه و إبداعه . و "عز الدين ذوالفقار" كما قالت عنه "مديحه يسرى" كان يعيش اللحظة الفنية بصدق و لهذا قد يقطع الحد الفاصل بين الوهم و الحقيقة، كما أن بداخله ممثلا لم ينجح فى التعبير عن نفسه أمام الكاميرا بالحركة و الاحساس. و أعتقد أن "عز الدين ذوالفقار" من فرط حالة الصدق التي يعيشها ربما كان يدخل أيضا في قصة حب و يعيش دور البطل و يقع في غرام البطلة، و بعد أن يقول المخرج "عز الدين ذوالفقار" : ستوب، لا يتوقف الممثل "عز الدين ذوالفقار" عن الإمعان في تقمص الدور و لكنه بعد أن ينتهي تصوير الفيلم و يبدا في معايشة فيلم جديد يتقمص دورا آخر و يعيش قصة حب أخرى مع بطلة جديدة.











الفنان الاستثنائي في أي مجال هو الذي لديه عالم هاص و مفردات نابعة من إحساسه تشعر و كأن العمل الفني كتبه و أخرجه، و ليس هو الذى يكتب و يخرج عمله الفنى. هكذا كان "عز الدين ذوالفقار" .. فنانا استثنائيا من هذا الطراز النادر الذي لديه سينما خاصة به و ليس بها صدى لمن سبقوه، و ليست هي تنويعات على رؤية جاهزة قدمها آخرون.. انها سينما "عز الدين ذوالفقار" التى قدمها على مدى 15 عاما هى عمره الفنى خيث رحل فى أول يوليو عام 1963. تبدو أفىمه السينمائية من فرط صدقها اهها كتبت و أخرجا عز الدين قبل أن يكتبها أو يخرجها هو. كانت لديه مشروعات حلم بها و لم يستطع تنفيذها مثل "الناصر صلاح الدين" و هو الذى رشح يوسف شاهين لاخراجه، و كان لديه أيضا حلم احراج فيلم "الخيط الرفيع" الذى أخرجه بعد ذلك "هنرى بركات" الا أن أحلامه الفنية التى حققها فى الواقع من خلال أفىمه و حملت اسمه و توقيعه و نبضه تكفيه لكى يدخل التاريح كواحد من الكبار الذين فرروا بافلامهم أن يحرروا المجتمع من التابوهات (المحرمات) التى استسلم لها و لا أزعم أن "عز الدين ذوالفقار" قد نجح فى احداث هذا التغيير بأفلامه و لكنه لم يلقى سلاحه بعد.

و رغم انه رحل منذ 39 سنة إلا أن أفلامه لا تزال قادرة على أن تحرك تشاغب و تنير..

barby
04-01-2007, 01:29 AM
عز الدين ذوالفقار" يرى دائما الإنسان مخطئا و هو يتعاطف مع هذه الأخطاء.. و لا يتبرأ أبدا من الأخطاء التي يدينها المجتمع بصرامة أفراده، و لا يراها تستحق كل هذا العقاب لأن النفس البشرية في حقيقتها تحمل الجانبين.. و لسنا ملائكة . يطلب "عز الدين ذوالفقار" من المجتمع أن يتجاوز عن الخطايا أو التي تعارفنا على إنها خطايا، مثل المرأة التي تعمل فتاة ليل (فاتن حمامة . . طرق الأمل) المرأة المتزوجة و تحب رجلا آخر غير زوجها و يضعها في مفاضلة بين الابن و الحبيب فتحتار الحبيب (بين الأطلال ، نهر الحب) انتحار أبطاله (مديحه يسرى . . إني راحلة) لا ندين كجمهور هذا الانتحار. "عز الدين ذوالفقار" هو أكثر مخرجي السينما العربية الذين دافعوا بقوة عن حق المرأة حتى في ارتكاب الخطأ. إنها اختيارات تنتقد المجتمع الذي يرفض أن يتجاوز أحد ما استقر عليه من قيم ثابتة.. و لكن "عز الدين ذوالفقار" قفز فوق كل هذه الأسوار..


دى اكتر حاجة بختلف معاه فيها وكانت ظاهرة جدا فى افلامه

الغريب انه رغم معايشته لخطأ ما ارتكب فى حقه واقعيا الا انه برضه دافع عن الخطأ ده على شاشة السينما :o

eagle43
04-01-2007, 01:39 AM
عز الدين ذوالفقار" يرى دائما الإنسان مخطئا و هو يتعاطف مع هذه الأخطاء.. و لا يتبرأ أبدا من الأخطاء التي يدينها المجتمع بصرامة أفراده، و لا يراها تستحق كل هذا العقاب لأن النفس البشرية في حقيقتها تحمل الجانبين.. و لسنا ملائكة . يطلب "عز الدين ذوالفقار" من المجتمع أن يتجاوز عن الخطايا أو التي تعارفنا على إنها خطايا،

هو بصراحه يوجد مذاهب فلسفيه سينمائيه ترى ان لغه السينما و مفرداتها ليست كتاب للمحفوظات و يجب ان تغوص و تتخلل داخل الاعماق البشريه و بالطبع يوجد فى الحياه الفعليه كل الاخطاء ولا عيب على من يرصدها ..ا

barby
04-01-2007, 05:40 PM
عز الدين ذوالفقار" يرى دائما الإنسان مخطئا و هو يتعاطف مع هذه الأخطاء.. و لا يتبرأ أبدا من الأخطاء التي يدينها المجتمع بصرامة أفراده، و لا يراها تستحق كل هذا العقاب لأن النفس البشرية في حقيقتها تحمل الجانبين.. و لسنا ملائكة . يطلب "عز الدين ذوالفقار" من المجتمع أن يتجاوز عن الخطايا أو التي تعارفنا على إنها خطايا،

هو بصراحه يوجد مذاهب فلسفيه سينمائيه ترى ان لغه السينما و مفرداتها ليست كتاب للمحفوظات و يجب ان تغوص و تتخلل داخل الاعماق البشريه و بالطبع يوجد فى الحياه الفعليه كل الاخطاء ولا عيب على من يرصدها ..ا

رصد الاخطاء مش مشكلة بالعكس دى حاجة مطلوبة لكن انا ضد تبرير الاخطاء

بحجج واهية وتصوير المخطئ كضحية وللاسف دى كانت سمة فى افلام عزالدين ذو الفقار

alahly_hoby
04-01-2007, 05:55 PM
barby

الف شكر على الجهد المبذول والمعلومات الرائعه

barby
04-01-2007, 08:30 PM
alahly_hoby,

العفو وشكرا جزيلا

Melody33
04-02-2007, 12:06 AM
barby,

شكرا يا باربى على التوبيك الجميل ده :???: ... فى حاجات أول مرة أعرفها عن عز الدين!



إن بعض أفلامه التي تبدأ بفلاش باك ، يحكى و يسرد ما جرى ، تبدو من الوهلة الأولى نوعا من الندم على اللحظات السعيدة التي كانت و لن تعود، على الحب الهارب و الحبيب الذي اختطفه القدر، و بعد ذلك تشعر داخلك ببصيص نور يضئ و يلهمك، و يفتح عينيك على الحقيقة بأن الموت ليس النهاية و لكنها بداية أحرى لكي تولد من جديد في عالم مختلف ليس به كل هذه الشرور.

اللى كتب المقال حط أيده على أهم نقطة فى شخصية عز الدين ذو الفقار :?:



شاعرية "عز الدين ذوالفقار" تراها في العديد من التكوينات الفنية في اللقطة و هو لا يشعرك بأنه يضع هذا التكوين الدرامي الموحى بقصد إحداث التأثير النفسي ، و لكن يبدو التلقائية فى تلك الرؤية و كأنها عفوية غير مقصودة. و اضرب مثلا واحدا بفيلم "نهر الحب" عندا أراد "عز الدين" أن يؤكد على السجن الذي تعيش فيه "فاتن حمامة" داخل قصر "زكى رستم" قدم لنا لقطة لصورتها مع زكى رستم في عمق الكادر بها السلم و الدرابزين و كأن هذه الدرابزين هي القضبان، حمال هذا التعبير انك لا تشعر أن كاميرا المخرج تقصده رغم انه في حقيقة الأمر يقصده و مع سبق الإصرار.

نهر الحب ... فيلم لا أمل مشاهدته ... مباراة أداء من الأبطال و المخرج (و بخاصة مابين أمال و طاهر) :?: :?: :?:



و "عز الدين ذوالفقار" كما قالت عنه "مديحه يسرى" كان يعيش اللحظة الفنية بصدق و لهذا قد يقطع الحد الفاصل بين الوهم و الحقيقة، كما أن بداخله ممثلا لم ينجح فى التعبير عن نفسه أمام الكاميرا بالحركة و الاحساس. و أعتقد أن "عز الدين ذوالفقار" من فرط حالة الصدق التي يعيشها ربما كان يدخل أيضا في قصة حب و يعيش دور البطل و يقع في غرام البطلة، و بعد أن يقول المخرج "عز الدين ذوالفقار" : ستوب، لا يتوقف الممثل "عز الدين ذوالفقار" عن الإمعان في تقمص الدور و لكنه بعد أن ينتهي تصوير الفيلم و يبدا في معايشة فيلم جديد يتقمص دورا آخر و يعيش قصة حب أخرى مع بطلة جديدة.

فعلا كان يعيش قصة حب (على الأقل من طرفه) مع كل بطلات أعماله.

أتذكر حديث قديم لعمر الشريف قال فيه ... أثناء تصوير نهر الحب (و كانت فاتن لاتزال زوجة عز الدين و ليس كما ذكر المقال بأن نهر الحب صور بعد 3 سنوات من الطلاق!!) ... كان عز الدين ينسى نفسه و سط دموعه عند أداء المشاهد العاطفية مابين فاتن حمامة و عمر الشريف ... و كان عز الدين يطالبهم بأداء المشهد أكثر من مرة حال أحساسه بأن كلاهما يتحرج من وجود عز الدين الزوج ... و فى حالة أتمام المشهد كما أراد عز من البداية فأن الجميع كان ينتظر كلمة Cut من المخرج ليكتشفوا أن من فرط معايشته للمشهد كان ينسى أنه المخرج و ينبغى أن يعلن نهاية المشهد!!

barby
04-02-2007, 05:48 PM
barby,

شكرا يا باربى على التوبيك الجميل ده :???: ... فى حاجات أول مرة أعرفها عن عز الدين!


منور التوبيك يا ماجد :???:

عز الدين ذو الفقار كان مخرج موهوب فعلا و غالبا كان هو البطل الاول لافلامه باخراجه المتميز والرائع بيحسسك دايما ببصمته على كل مشهد فى افلامه
كان نفسى فعلا يكمل فيلم الناصر صلاح الدين لكن قدر الله وما شاء فعل

barby,

شكرا يا باربى على التوبيك الجميل ده :???: ... فى حاجات أول مرة أعرفها عن عز الدين!


شاعرية "عز الدين ذوالفقار" تراها في العديد من التكوينات الفنية في اللقطة و هو لا يشعرك بأنه يضع هذا التكوين الدرامي الموحى بقصد إحداث التأثير النفسي ، و لكن يبدو التلقائية فى تلك الرؤية و كأنها عفوية غير مقصودة. و اضرب مثلا واحدا بفيلم "نهر الحب" عندا أراد "عز الدين" أن يؤكد على السجن الذي تعيش فيه "فاتن حمامة" داخل قصر "زكى رستم" قدم لنا لقطة لصورتها مع زكى رستم في عمق الكادر بها السلم و الدرابزين و كأن هذه الدرابزين هي القضبان، حمال هذا التعبير انك لا تشعر أن كاميرا المخرج تقصده رغم انه في حقيقة الأمر يقصده و مع سبق الإصرار.

نهر الحب ... فيلم لا أمل مشاهدته ... مباراة أداء من الأبطال و المخرج (و بخاصة مابين أمال و طاهر) :?: :?: :?:

أتذكر حديث قديم لعمر الشريف قال فيه ... أثناء تصوير نهر الحب (و كانت فاتن لاتزال زوجة عز الدين و ليس كما ذكر المقال بأن نهر الحب صور بعد 3 سنوات من الطلاق!!)

!!

تصدق انا كنت لسه هسألك فى النقطة دى :)

لكن هى مدام فاتن كانت مغرمة قوى بالدور ده ليه :o
لدرجة انها تجسده 3 مرات على الشاشة ومرة رابعة فى الواقع

عموما انا نفسى اعرف يا ترى مخرجنا العبقرى رؤيته اتغيرت بالنسبة لفيلم نهر الحب
بعد ما عاش التجربة واقعيا ولا لأ و يا ترى لو كانت اتيحت له الفرصة انه يعمل الفيلم مرة تانية
كان هيخلى الظالم مظلوم والمظلوم ظالم برضه؟

eagle43
04-02-2007, 11:49 PM
رصد الاخطاء مش مشكلة بالعكس دى حاجة مطلوبة لكن انا ضد تبرير الاخطاء

بحجج واهية وتصوير المخطئ كضحية وللاسف دى كانت سمة فى افلام عزالدين ذو الفقار

:lol: :lol: :lol:
لأ لأ لأ ربنا ما يجبش اخطاء
بس يوجد فى ادوات السينما ما يدعى بالرمز و الاسقاط
فنهر الحب على ما اتذكر ترمز البنت الجميله الى مصر الذليله من المطربشون و افكارهم الاذلاليه الحزبيه و السرايا و الطفل يمثل المستقبل المقهور المظلم اللذى يتجرع العذاب و الحرمان من العطف و الحنان و رمزها الحرمان من اللعب و اللعبه و بالطبع كان عمر الشريف الوسيم رمز للحل العسكرى الجميل و يرمز للأحرار غالبا بالرداء العسكرى الصريح او بتحررهم من الطرابيش او مشمر كم القميص كنوع من الحريه و فى جميع الاحوال تعجب البنت الجميله و تتمنى العيش فى حياه جديده كلها حب و خير مع النظام العسكرى و لكن يقضى اليهود على الجميل و المطربش على الجميله و تنتهى قصه الخب الدافئه بنهايه مئسويه و لكن نهر النيل ينبوع الحب سيشرب منه من ينتقم للجميل و الجميله من المطربشون و اليهود


عموما انا نفسى اعرف يا ترى مخرجنا العبقرى رؤيته اتغيرت بالنسبة لفيلم نهر الحب
بعد ما عاش التجربة واقعيا ولا لأ و يا ترى لو كانت اتيحت له الفرصة انه يعمل الفيلم مرة تانية
كان هيخلى الظالم مظلوم والمظلوم ظالم برضه؟

:o :o :o
قيل ان احد السخفاء قال لو كان المخرج عايش لدلوقتى اما كان نصف المطربشون او ردم التهر بدل ما يشوف محبوبته مع الجميل ذليله
:twisted: :twisted: :twisted:

Melody33
04-03-2007, 12:17 AM
barby,


لكن هى مدام فاتن كانت مغرمة قوى بالدور ده
لدرجة انها تجسده 3 مرات على الشاشة ومرة رابعة فى الواقع

بصراحة أنا بأستغرب فاتن فى الأدوار دى ... أقرب دور لشخصية فاتن (الناعمة الرقيقة المحافظة على التقاليد) فى مخيلتى أعتقد أنه سيدة القصر ... بس عبقريتها هى اللى بتخلى دورها فى حاجة زى نهر الحب هو اللى بيخلينا نصدق أنها تسيب زوجها و تتخلى عن أبنها من أجل الحب.


عموما انا نفسى اعرف يا ترى مخرجنا العبقرى رؤيته اتغيرت بالنسبة لفيلم نهر الحب
بعد ما عاش التجربة واقعيا ولا لأ و يا ترى لو كانت اتيحت له الفرصة انه يعمل الفيلم مرة تانية
كان هيخلى الظالم مظلوم والمظلوم ظالم برضه؟

بعيدا عن حقيقة أن الزواج قسمة و نصيب و عدم معرفتنا بأسرار زواج و طلاق فاتن و عز الدين ... عز الدين كان رومانسى جدا وزى ماعرف عنه أنه بيعشق بطلاته من طرفه هو و تنتهى حالة العشق بمجرد أنتهاء الفيلم ... فأعتقد أن شخصية زى دى ماتكونش ملائمة للزواج و تكوين أسرة ... و نهاية زواجه لا تفرق كثيرا عنده عن نهاية أحد الأفلام التى صنعها و تطلعه لفيلم جديد و حب جديد!!

أما عن أفتراض أعادته لفيلم نهر الحب ... أعتقد أنه ماكانش هيعمله أفضل من كده و مش هيفكر يعيده من الأساس ... ألا مثلا لو تولستوى غير من روايته (أنا كارنينا) المقتبس عنها نهر الحب :)


استنادا إلى حمامة في أحد المقابلات الصحفية فإن علاقتها بذو الفقار تدهورت لأنها اكتشفت أن علاقتها بذو الفقار "كانت علاقة تلميذة مبهورة بحب الفن و انجذبت لأستاذ كبير يكبرها بأعوام عديدة'.
واستناد إلى حمامة فإنها كانت سعيدة مع الشريف وكانت "تعيش في حلم لا تريده أن ينتهي" و لكن الشائعات من جهة وكون حمامة و على لسانها كانت "شديدة الغيرة عليه" مما أدى إلى استحالة استمرار الزواج.

Melody33
04-03-2007, 12:35 AM
eagle43,


قيل ان احد السخفاء قال لو كان المخرج عايش لدلوقتى اما كان نصف المطربشون او ردم التهر بدل ما يشوف محبوبته مع الجميل ذليله


:lol: :lol:

barby
04-03-2007, 10:36 AM
eagle43,
لأ لأ لأ ربنا ما يجبش اخطاء
بس يوجد فى ادوات السينما ما يدعى بالرمز و الاسقاط
فنهر الحب على ما اتذكر ترمز البنت الجميله الى مصر الذليله من المطربشون و افكارهم الاذلاليه الحزبيه و السرايا و الطفل يمثل المستقبل المقهور المظلم اللذى يتجرع العذاب و الحرمان من العطف و الحنان و رمزها الحرمان من اللعب و اللعبه و بالطبع كان عمر الشريف الوسيم رمز للحل العسكرى الجميل و يرمز للأحرار غالبا بالرداء العسكرى الصريح او بتحررهم من الطرابيش او مشمر كم القميص كنوع من الحريه و فى جميع الاحوال تعجب البنت الجميله و تتمنى العيش فى حياه جديده كلها حب و خير مع النظام العسكرى و لكن يقضى اليهود على الجميل و المطربش على الجميله و تنتهى قصه الخب الدافئه بنهايه مئسويه و لكن نهر النيل ينبوع الحب سيشرب منه من ينتقم للجميل و الجميله من المطربشون و اليهود


انا لو مكنتش قريت انا كارنينا كنت صدقت الكلام ده 8-)

ده كلامك ولا كلام حد تانى يا استاذنا
:)


قيل ان احد السخفاء قال لو كان المخرج عايش لدلوقتى اما كان نصف المطربشون او ردم التهر بدل ما يشوف محبوبته مع الجميل ذليله


:lol: :lol:

انا كل اللى افتكره ان فاتن حمامة كانت لها منزلة عالية قوى واحترام عندى

لكن بصراحة اول ما عرفت الموضوع ده احتقرتها جدا

barby
04-03-2007, 10:38 AM
Melody33,
أما عن أفتراض أعادته لفيلم نهر الحب ... أعتقد أنه ماكانش هيعمله أفضل من كده و مش هيفكر يعيده من الأساس ... ألا مثلا لو تولستوى غير من روايته (أنا كارنينا) المقتبس عنها نهر الحب

انا مقصدش انه يعيد الفيلم لكن يعرف ان وجهة نظره دى كانت غلط
و سبحان الله هو نفسه شرب من نفس الكاس

على فكرة انا كارنينا مختلفة عن الفيلم فى الرواية تولستوى لم يدافع عن البطلة و لا حاجة بالعكس هو ادان تصرفاتها انما عز الدين ذو الفقار هو اللى غير فى احداث الرواية بحيث صور لنا الزوج بانه انسان قاسى عديم المشاعر علشان نتعاطف مع الزوجة

لو ترجع لرواية انا كارنينا يا ماجد هتلاقى ان الزوج كان هو الضحية

eagle43
04-04-2007, 12:14 AM
barby,

انا لو مكنتش قريت انا كارنينا كنت صدقت الكلام ده

:o :o :o

على فكرة انا كارنينا مختلفة عن الفيلم فى الرواية تولستوى لم يدافع عن البطلة و لا حاجة بالعكس هو ادان تصرفاتها انما عز الدين ذو الفقار هو اللى غير فى احداث الرواية بحيث صور لنا الزوج بانه انسان قاسى عديم المشاعر علشان نتعاطف مع الزوجة

:twisted: :twisted: :twisted:
دعنا نتفق ان السينمائيين يطلقون رؤيه المخرج على الفيلم و ليس كاتب القصه
و قد تحدث هذه الرؤيه مجال للأختلاف و تعدد الاراء و تختلف طبقا للحس الفنى او المستوى الثقافى لجميع المتفرجين و هذه الحاله الجداليه هى المكسب الحقيقى للعمل الفنىو بالقطع و لنفس القصه تختلف رؤيه مخرج عن الآخر تماما و يكاد يكون فيلمين مختلفين ..و يطلق النقاد السينمائيين على اختلاف التداول فى مقدره كل مخرج فى استخدام ادواته الفنيه و الرموز و الاسقاط

على فكرة انا كارنينا مختلفة عن الفيلم فى الرواية تولستوى لم يدافع عن البطلة و لا حاجة بالعكس هو ادان تصرفاتها انما عز الدين ذو الفقار هو اللى غير فى احداث الرواية بحيث صور لنا الزوج بانه انسان قاسى عديم المشاعر علشان نتعاطف مع الزوجة

لو ترجع لرواية انا كارنينا يا ماجد هتلاقى ان الزوج كان هو الضحية

:lol: :lol: :lol:
بصراحه فى هذا الفيلم مخرج متمكن شديد الايمان بالثوره و من ابنائها او مؤيديها ...و دائما يكون الباشا المطربش ظالم قاسى عميل للسرايا و الانجليز و يحمل الكرباج لضرب العمال و الفلاحين و مورد للسلاح الفاسد فى معظم افلام تلك الحقبه
و كم كان عنوان التوبيك ..شاعر يقف خلف كاميرا موفقا ...فلقد استخدمت روايه ناعمه حالمه برموز و اسقاطات حرفيه لترسيخ مفهوم المطربش الظالم من العهد البائد و اللذى كان فى القصه الاصليه هو الزوج و لأن الزوجه الجميله اللتى احبت الجميل و اللذى قتلته قنبله يدويه فاسده انفجرت فيه اثناء الحرب ضد اليهود ...كما قام المطربش قاسى القلب بحرمان الام الجميله من ابنها و التفريق بينهما ببأعلان الابن بوفاه الام كذبا ...وهذه مجموعه مركبه من الرموز و الاسقاطات لبيان سلب حق الوطن و المواطن و عدم احترام الدستور و القانون الطبيعى للحياه و هذا ما اعتاده هؤلاء المطربشون فى تلك الحقبه اللعينه ...من وجهه نظر الفيلم ..مما يؤدى الى انتحار الجميله ايضا تحت عجلات القطار ..و بالقطع هذا يزيد غضب متابع قصه الحب الناعمه من المطربش
و فى جميع الاحوال عزيزنا باربى نحن لسنا بصدد الحديث عن زوج ظالم او مظلوم بهذا الفيلم انما الفيلم عن مطربش ظالم
و لذلك و من المهم و مع احترام جميع وجهات النظر أود ان اقول ...لا ترجع لوايه انا كارنينا يا ماجد
:lol: :lol: :lol:

Melody33
04-04-2007, 12:28 AM
barby,


على فكرة انا كارنينا مختلفة عن الفيلم فى الرواية تولستوى لم يدافع عن البطلة و لا حاجة بالعكس هو ادان تصرفاتها انما عز الدين ذو الفقار هو اللى غير فى احداث الرواية بحيث صور لنا الزوج بانه انسان قاسى عديم المشاعر علشان نتعاطف مع الزوجة


:?:

أعتقد أنى سمعت أو قرأت من فترة كبيرة تحليل فنى عن الفيلم و الناقد طرح فكرة وجود أسقاط سياسى زى ما قال العزيز eagle43, ... وده اللى يوضح الأختلافات اللى حصلت مابين الرواية و فيلم نهر الحب.

أيا كان هدف عز الدين ذو الفقار أنه يجعلنا نتعاطف مع الزوجة (ولو أنى مش متعاطف) أو أستخدم فكرة الأسقاط السياسى ... سيظل مهر الحب من علامات أفلام عز الدين ذو الفقار و السينما المصرية.


انا كل اللى افتكره ان فاتن حمامة كانت لها منزلة عالية قوى واحترام عندى

لكن بصراحة اول ما عرفت الموضوع ده احتقرتها جدا

تقصدى أيه ... موضوع جوازها من عمر بعد الفيلم ده؟

Melody33
04-04-2007, 12:37 AM
من معالم السينما المصرية : نهر الحب

كانت فاتن حمامة في سنّ المراهقة، حينما إلتقت المخرج عزالدين ذو الفقار، في فيلم " بين الأطلال " المنتج عام 1948. ثم ما لبثت أن تزوجته، رغم الفارق الشاسع، بينهما، في العمر. هذه التجربة الحياتية لفنانتنا ـ والمريرة، بحسب شهادتها للصحافة ـ ربما إستعادتها بشكل أو بآخر، خلال تأديتها دور " نوال " في فيلم " نهر الحب "، الذي قام عز الدين ذو الفقار، نفسه، بإخراجه عام 1960.

إنّ القصة هنا، هيَ تنويعٌ على رواية " آنا كارنينا " لتولستوي، الكلاسيكية المعروفة. إنها حكاية الحبّ الحرام ؛ حبّ إمرأة متزوجة لرجل آخر : إن ظرفاً طارئاً، عصيباً، يدفع تلك المرأة ـ وهيَ في حقيقتها فتاة مراهقة بعدُ ـ إلى الإقتران بمحام كهل، على جانب كبير من الثراء والوجاهة. كان مجرد ترديد إسم من صار الزوج ؛ " طاهر باشا "، (زكي رستم)، كافياً لبث الرعب في أفئدة الناحية التي تقع فيها مزرعته (" العزبة ")، والمقيم فيها شقيق " نوال " كمشرفٍ قانونيّ.

"الزواج المصلحيّ هذا، يكون ثمرته طفلٌ جميل، ما عتمَ أن أضحى سلوة والدته، المبتئسة المتوحّدة.

المشهد الأول للفيلم، كان إسترجاعياً (فلاش باك) : ثمة، نجدُ بطلتنا في عز أزمتها الحياتية، والمنعكسة على نفسيتها بشدة، بعدما هجرها زوجها وإنتزع منها الطفل ذي الأعوام السبعة. وكان الكابوس، المقيم في لياليها جميعاً، من واردات حالتها النفسية، الموصوفة، مذ أن كانت عروساً : قطار جامح، يتقدم ناحيتها بسرعة مخيفة، فيما هي وسط السكة تماماً، حائرة مبلبلة ساهمة، فلا يوقظها رنين جرس الإنذار إلا وهيَ بمواجهة قاطرة الموت تلك.

يُقدّم الفيلم الزوجَ كشخص كريه الخلق، طاغية، لا مكان للعاطفة لديه. وبالمقابل، فإمرأته إنسانة مرهفة المشاعر، مخلصة، متفانية في أمومتها. كانت في طريقها بالقطار إلى المدينة التي يعيش فيها شقيقها، لمحاولة التوفيق بينه وبين زوجته إثر خلاف شديد، مبعثه خيانته لها مع خادمة. في تلك الرحلة إذاً، تلتقي بطلتنا مع ضابط شاب، إسمه " خالد " (عمر الشريف) ؛ لقاء عابر، لا يلبث أن يتحوّل حباً جارفاً بينهما. لدينا هنا، منذ البداية، ما يمكن نعته، نقدياً، بـ " العلامة " مكاناً وظرفاً : رحلة القطار تلك، نهاراً / كبديل عن كابوس القطار، ليلاً ؛ وخيانة الشقيق، الزوجية، واقعاً / كبديل عن خيانتها هيَ، المؤجلة. هكذا علامة، لما سيدهم الحكاية من أحداث، نعثر عليها أيضاً في مشهد بيتيّ، حميم، حينما تنسى " نوال " نفسها، فتحلق برقصة " فالس " مع موسيقى منبعثة من جهاز تسجيل. فما هيَ إلا لحظات وزوجها يدخل الصالون، ليوبخها على " طيشها " هذا : إنه مشهدٌ في غاية الرومانسية، سيتكرر لاحقاً أكثر من مرة، ولكن برفقة الحبيب. إذ يلتقيا ثانية في سهرة عائلية، وكانت هيَ في الحديقة، مأخوذة بالموسيقى الراقصة، المنبعثة من الداخل. إذاك، يقتطف لها " خالد " زنبقة بيضاء، معلناً لها حبّه مشفوعاً بقوله : " أنت إيزيس، وأنا أوزوريس.. وهوذا نهر الخلود، أمامنا ".

قوله هذا، يستعيد إذاً تلك الأسطورة المصرية، القديمة، عن شقيقين حبيبين، فرق الموت بينهما، إلا أنّ عشقهما ينبعث كل ربيع مع طوفان النيل : لكأنما المخرج هنا (وهوَ كاتب السيناريو، كذلك)، يعطي للمشاهد إنطباعاً بأنّ علاقة أخوية، بريئة ـ كذا، هيَ التي ربطت بين بطليْ الفيلم. هكذا إنطباع، ضافره مخرجنا في مشاهد اخرى، سوقاً لتجنب تابو التقاليد الإجتماعية والموروثات الدينية، سواءً بسواء. فثمة حائل، كان يقف دوماً صلداً، عصياً، بين الحبيبين، موحياً ببراءة علاقتهما ومنافاتها للصلة الجسدية، المحرّمة : كما في الرحلة إلى بيروت، بعدما أوحى لها الزوج بنية الطلاق، حيث تجتمع مع " خالد " في فندق واحد، إنما في غرفتين منفصلتين ؛ وكان هذا، أصلاً، قد أجرى للتو عملية خطيرة في ظهره، إثرَ سقوطه من على ظهر خيله خلال مسابقة فروسية !..

في الأخير، يموت الحبيب في حرب فلسطين، فيقعُ الطلاق بين " نوال " ورجلها، إنما بثمن باهظ ؛ حينما يجبرها هذا على التخلي عن إبنها، لقاء تهديدها بفضيحة الصور الملتقطة في لبنان مع من دعاه هوَ بـ " العشيق " : إنها حيلة فنية، سقيمة، لشدّما تمّ مجّها في الأفلام المصرية،

"تطردُ الزوجة الخائنة إذاً، بما تتهم به من خيانة، وكانت آخر كلمات الباشا لشقيقها : " كان الأولى أن ترجَمَ كزانية، لو أننا في عصر آخر ". تهيم " نوال " في الشوارع تائهة، ضائعة، فلا تلبث أن تجد نفسها ثمة، على مفترق سكة الحديد. يدوي في تلك اللحظة جرس الإنذار، مترافقاً مع صراخ إبنها، المتوهمة سماعه متماهياً بصراخ حقيقي للحارس. ولكن قاطرة الموت كانت هناك، أسرعَ من يقظتها المباغتة. هذه النهاية، فضلاً عن أنها تحيلنا إلى ذلك الكابوس، الذي عذب صاحبته إلى مختتم حياتها، فإنها تضعنا أيضاً أمامَ مسألة " البديل "، التي إبتدهنا فيها دراستنا للفيلم : البطل يدفع ثمن فعلته إنتحاراً / ولكن ذنبه مغفورٌ، ما دام قد إستشهد في ساحة المعركة ضد اليهود = البطلة تدفع ثمن خيانتها الزوجية إنتحاراً / ولكن ذنبها مغفورٌ (بنظر مشاهدي الفيلم، على الأقل !)، ما دامت هيَ من دفعتْ عشيقها للإستشهاد.

منقول

Melody33
04-04-2007, 12:41 AM
eagle43,

أيه حكاية المطربشين مع حضرتك؟ :lol:


لا ترجع لوايه انا كارنينا يا ماجد

حااااااااضر :D ... علم و سينفذ :???:

eagle43
04-04-2007, 12:56 AM
بطلتنا مع ضابط شاب، إسمه " خالد

:lol: :lol: :lol:
يا ولاد بلدى انا حتكلم كده بالبلدى ..و ابو خالد نورلى بلدى ...من اغانى الثوره


"تطردُ الزوجة الخائنة إذاً، بما تتهم به من خيانة، وكانت آخر كلمات الباشا لشقيقها : " كان الأولى أن ترجَمَ كزانية، لو أننا في عصر آخر ". تهيم " نوال " في الشوارع تائهة، ضائعة، فلا تلبث أن تجد نفسها ثمة، على مفترق سكة الحديد. يدوي في تلك اللحظة جرس الإنذار، مترافقاً مع صراخ إبنها، المتوهمة سماعه متماهياً بصراخ حقيقي للحارس. ولكن قاطرة الموت كانت هناك، أسرعَ من يقظتها المباغتة

تمام كده يبقى كل شئ جميل و الجميله لم تنتحر بل قتلها ظلم المطربش و هذا الظلم الصارخ اقوى من كل اجراس للنذار للتنبيه بالخطر القاتل لنظام مستبد للمطربش و اللذى اسقطه و انتقم منه ابو خالد
:roll: :roll: :roll:

eagle43
04-04-2007, 01:01 AM
Melody33,
:lol: :lol: :lol:

أيه حكاية المطربشين مع حضرتك؟

يعنى بقى دى برضه اسقاطه و ترمز لأنتهاء الفساد و الظلم و الاستبداد و ذلك بألغاء الطرابيش
:twisted: :twisted: :twisted:

Melody33
04-04-2007, 01:45 AM
eagle43,


بطلتنا مع ضابط شاب، إسمه " خالد


يا ولاد بلدى انا حتكلم كده بالبلدى ..و ابو خالد نورلى بلدى ...من اغانى الثوره

يجوز فعلا أن عز الدين ذو الفقار يكون قصد هذا الأسقاط فى أختياره لأسم خالد :?:

مش عارف ليه رد حضرتك فكرنى بلقطة الريس عبد الواحد لما أنفعالاته غلبت مرضه و أنطلق لسانه بالتهليل للثورة التى أطاحت بالمطربشين! :)

eagle43
04-04-2007, 01:52 AM
مش عارف ليه رد حضرتك فكرنى بلقطة الريس عبد الواحد لما أنفعالاته غلبت مرضه و أنطلق لسانه بالتهليل للثورة التى أطاحت بالمطربشين!

:lol: :lol: :lol:
طبعا عندك حق محبوبنا ميلودى
نفس الشاعر خلف الكاميرا هو اللى اخرج الفيلم ده كمان
:roll: :roll: :roll:

Melody33
04-04-2007, 02:19 AM
eagle43,

:lol: :lol:


نفس الشاعر خلف الكاميرا هو اللى اخرج الفيلم ده كمان

مضبوط ... و بتوظيف نفس أسقاطات نهر الحب على رد قلبى ممكن نقول أنهم وجهين لعملة واحدة :roll:

ياسر السقا
04-04-2007, 02:31 AM
barby,

:?: :?: :?:

el thawy
04-04-2007, 03:21 AM
[b]barby[/b
thanks a lot :?: :???:

barby
04-04-2007, 06:16 AM
eagle43, Melody33,

يا جماعة يبقوا ادخلوا بدرى شوية

انا مقدرش اسهر لبعد الساعة 12 :)

eagle43,

اعتقد ان دى اول مرة اتكلم فيها مع حضرتك وانا سعيدة جدا بالمناقشة معاك

لكن برضه لحد دلوقتى مقولتش رأيك فى وجهة نظر الشاعر :) هل كانت صح ولا غلط

بغض النظر عن الرؤية الاخرى اللى حضرتك شرحتها لانى مقتنعة انه مكانش يقصد كده

Lord Of The Clips
04-04-2007, 06:30 AM
مش متاكد هو ده جوز مريم فخر الدين ولا لا :)

بس هي كانت بتقول شخصيته صعبه جدا وانه كان بيضربها !

واول مره اعرف خيانة فاتن حمامه دي لما بصيت على التوبك بصه سريعه !

The lion king
04-04-2007, 06:31 AM
barby,

موضوع حلو يا باربى :?: :?:

وعز الدين ذو الفقار من المخرجين اللى ليهم بصمه مميزه فى اعمالهم..ونكهه خاصه

لكن للامانه برضو ان معظم افلام الفتره دى كانت مقتبسه من افلام اجنبيه

وكانت محاكيه ليها فى كل حاجه ابتداء من القصص لغايه اللوك اللى كان بيطلع بيه الممثلين
والممثلات من لبس وقصات شعر

عشان كده افضل افلامه من رايى رد قلبى لانه فيلم مصرى مائه بالمائه
وليس قصه اجنبيه تم تمصيرها

barby
04-04-2007, 06:36 AM
eagle43,

و كم كان عنوان التوبيك ..شاعرا يقف خلف كاميرا موفقا


thanks :roll:


و لذلك و من المهم و مع احترام جميع وجهات النظر أود ان اقول ...لا ترجع لروايه انا كارنينا يا ماجد


ليه كده بس .... هتخسر كتير يا ماجد :lol: :lol:

بالمناسبة كنت مرة فى معرض الكتاب وبعدين كان فى اتنين اصحاب
واحد فيهم كان بيتفرج على الروايات المعروضة و فجأة صرخ بصوت عالى و نادى على صاحبه
"اللى كان واقف بعيد و قاله" يا هشام آنا كارنينا
صاحبه رد عليه وقاله "طيب هات لى منها اتنين"ء

حسسونى انهم بيشتروا طماطم :lol:


نفس الشاعر خلف الكاميرا هو اللى اخرج الفيلم ده كمان


استعد يا ماجد لان الفيلم القادم هو رد قلبى
وده بقى الكلام فيه هيبقى كتير :)

Melody33,
أيا كان هدف عز الدين ذو الفقار أنه يجعلنا نتعاطف مع الزوجة (ولو أنى مش متعاطف) أو أستخدم فكرة الأسقاط السياسى ... سيظل مهر الحب من علامات أفلام عز الدين ذو الفقار و السينما المصرية.


افلام عز الدين ذو الفقار مهما اختلفت معاها لكن لازم اتفرج عليها لانها جذابة جدا
و الفيلم ده مثلا انا كل مرة بتفرج عليه ببقى مستمتعة جدا بيه لانه اتعمل كويس و فاتن حمامة بصراحة تمثيلها رائع جدا
لكن اللى مش بطيقه لله فى لله هو عمر الشريف :evil:


تقصدى أيه ... موضوع جوازها من عمر بعد الفيلم ده؟


والله مقدرش اجاوب لان فيه معلومة غير مؤكده بتقول ان الفيلم اتعمل بعد
زواجها من عمر الشريف فعلا :o

barby
04-04-2007, 06:43 AM
Lord Of The Clips,

لا

مريم كانت متجوزة اخوه المخرج محمود ذو الفقار

و شادية كانت زوجة اخوه الاصغر صلاح ذو الفقار

عيلة ملهاش حل يعنى :)


واول مره اعرف خيانة فاتن حمامه دي لما بصيت على التوبك بصه سريعه !


لا الله يخليك مش عايزين نرمى الناس بالباطل
انا لحد دلوقتى مش متأكدة
انا اول مرة عرفت المعلومة دى كانت فى حوار تليفزيونى مع ايهاب نافع زوج الفنانة ماجدة
و يبقى ابن عمة عزالدين ذوالفقار
هو اللى قال ان الفيلم اللى عمله مع ماجدة ورشدى اباظة كان فى الحقيقة بيحكى قصة
عمر الشريف وفاتن حمامة وعزالدين ذو الفقار

lion_king866,
شكرا يا ليون

لكن عز كان مبدع ومكانش بيقلد حد الحقيقة

Lord Of The Clips
04-04-2007, 07:14 AM
barby,

اهو اللى بيعجبني وبحبه جدا

صلاح ذو الفقار

وشاديه من اكتر ان لم تكن اكتر فنانه من القدام بحبها كصوت وتمثيل وخفة دم

ماجمع الا ماوفق فعلا :)

The lion king
04-04-2007, 07:19 AM
انا اول مرة عرفت المعلومة دى كانت فى حوار تليفزيونى مع ايهاب نافع زوج الفنانة ماجدة
و يبقى ابن عمة عزالدين ذوالفقار
هو اللى قال ان الفيلم اللى عمله مع ماجدة ورشدى اباظة كان فى الحقيقة بيحكى قصة
عمر الشريف وفاتن حمامة وعزالدين ذو الفقار

ايهاب نافع على فكره..سبب ازمات كتير اوى بمذكراته وحكاياته وناس كتير كدبته فى حاجات كتير

فيه مصدر تانى للقصه دى غير ايهاب نافع

barby
04-04-2007, 10:03 AM
Lord Of The Clips,
ماجمع الا ماوفق فعلا


:?: :?:

they were very nice couple

lion_king866,
ايهاب نافع على فكره..سبب ازمات كتير اوى بمذكراته وحكاياته وناس كتير كدبته فى حاجات كتير

فيه مصدر تانى للقصه دى غير ايهاب نافع


ايهاب نافع ده كارثة فى اليوم ده فضح الناس كلها على الهواء
و ذاكرته قوية جدا ماشاء الله بيقولك انا سنة 56 نزلت رحت مشوار الساعة 2 ظهرا دفعت لسواق التاكسى "انا طبعا مش فاكرة الرقم اللى قاله :) " وبعدين كان معايا فى جيبى ورقة مكتوب فيها "

بالنسبة بقى للقصة فانا مش عايزة اعلق كتير عليها والله اعلم بالحقيقة

لكن انا كل اللى يهمنى ان فيلم نهر الحب على الرغم انه حلو و اتعمل باتقان

لكن الكلام اللى فيه مش مظبوط و المفروض ان الناس اللى بتشوفه لا تنخدع برؤية المخرج و تعتقد انها صحيحة

ladyde
04-04-2007, 02:42 PM
هو اللى قال ان الفيلم اللى عمله مع ماجدة ورشدى اباظة كان فى الحقيقة بيحكى قصة
عمر الشريف وفاتن حمامة وعزالدين ذو الفقار

فيلم ايه ده :shock:

barby
04-04-2007, 04:14 PM
ladyde,

معلش يا ليدى انا عايزة اقفل على النقطة دى

لانى حاسة ان فيها رمى محصنات

malek el masry
04-04-2007, 04:26 PM
barby,

اصلا انا مش شايف تولستوي ادان انا كارنينا في حاجة بالعكس ده كان متعاطف معاها. و تولستوي كاديب كبير اعظم من انه يقدم اي ادانة اخلاقية وعظية لبطل من ابطاله

انا مش شايف ان عز الدين ذو الفقار غير في رؤية الرواية و ان كان اعتراضي الاساسي هو علي فكرة التمصير نفسها. ماينفعش انقل احداث رواية بتدور في روسيا اواخر القرن التاسع عشر بكل الخلفيات السياسية و الاجتماعية و الحضارية و الثقافية و السيكولوجية التاريخية و انقلها لمصر في اربعينيات القرن العشرين

malek el masry
04-04-2007, 04:29 PM
يا جماعة فاتن اتجوزت عمر الشريف و اتطلقت من عز الدين ذو الفقار بعد فيلم صراع في الوادي اخراج يوسف شاهين عام 1954 يعني قبل فيلم نهر الحب ب 6سنوات كاملة

barby
04-04-2007, 04:41 PM
malek el masry,
اصلا انا مش شايف تولستوي ادان انا كارنينا في حاجة بالعكس ده كان متعاطف معاها. و تولستوي كاديب كبير اعظم من انه يقدم اي ادانة اخلاقية وعظية لبطل من ابطاله


كان متعاطف معها فى ايه؟

انا فى رأيي انه ادانها من خلال طريقة
سرد القصة نفسها يعنى مثلا فى الاحداث اللى بيتكلم فيها عن حياتها بعد انفصالها عن زوجها و بعدها عن ابنها و طريقة وصفه لزوجها و توضيح مدى كرمه معها
و ده الجزء اللى اقصد بيه ان عز الدين ذوالفقار غير فى الرواية

لكن بصفة عامة طبعا شخصية زى آنا كارنينا غير جديرة بالاحترام حتى فى المجتمع الروسى

malek el masry
04-04-2007, 04:53 PM
barby,

معلش بس حكاية الاحترام دي مالهاش دعوة بالادب خالص

الرواية بتقدم شخصية تراجيدية انسانية بلحظات قوتها و قلقها و حيرتها و يقينها وانعدام الرؤية عندها في سياق اجتماعي معين

و القارئ عليه انه يتذوق و يستوعب الحالة الانسانية ديه كلها علي بعضها

مش قادر استوعب برضه المصطلح ده. شخصية روائية محترمة؟
!!!!!

:shock: :shock: :shock:

طب ماهو راسكولينكوف بطل رواية ديستويفسكي الشهيرة الجريمة و العقاب كان قاتل يعني بالمنطق بتاعك غيرمحترم . فهل معني كده ان المعلم الكبير ديستويفسكي ماكانش متعاطف معاه؟ بالطبع لا ده كان متعاطف و نص و تلات اربع

سمعت عن مسرحية جان بول سارترالشهيرة المومس الفاضلة؟

بالمنطق بتاعك يبقي 90% من شخصيات الادب العالمي الشهيرة غير محترمة
:shock: :shock: :shock:

barby
04-04-2007, 05:02 PM
malek el masry,

اولا الرواية بحبها جدا

و أنا مش مختلفة مع الكاتب فى طريقة تصويره للبطلة او سرد احداث الرواية

انا بتكلم انها واقعيا نموذج غير محترم و مش ضحية ولا حاجة
و مازالت معترضة على فيلم نهر الحب

لتصويره شخصية نوال بانها الضحية

ladyde
04-04-2007, 05:16 PM
barby, طب اعرف اسم الفيلم طيب :D :D

malek el masry
04-04-2007, 05:19 PM
barby,

مش محترمة وفقا لنموذجك الاخلاقي الخاص بيكي لكن ليس وفقا لتجربة البطلة الشعورية و الحياتية و النفسية في سياق الرواية

انتي معتبراها ساقطة عشان حبت واحد تاني غير جوزها لكن هي كانت معتبرة حياتها مع الباشا السقوط و العهر الحقيقي

barby
04-04-2007, 05:27 PM
malek el masry,

و هى ليه اتجوزته فى الاساس؟
الحرية اللى هى بتطالب بيها كانت فى ايديها وهى اللى تخلت عنها بزواجها من شخص لا ترغبه
طبعا كلامى ده بفترض انه حصل فى الواقع مش الرواية نفسها
انا بقول كده لان فيه ناس للاسف ممكن تتخذ نموذج نوال كقدوة و تبرير لعمل خطأ مشابه


ladyde,
ماشى لكن فى pm :)

barby
04-04-2007, 05:32 PM
malek el masry,

على فكرة انا نسيت اقول انى مقريتش الجريمة والعقاب

malek el masry
04-04-2007, 06:00 PM
malek el masry,

و هى ليه اتجوزته فى الاساس؟
الحرية اللى هى بتطالب بيها كانت فى ايديها وهى اللى تخلت عنها بزواجها من شخص لا ترغبه
طبعا كلامى ده بفترض انه حصل فى الواقع مش الرواية نفسها
انا بقول كده لان فيه ناس للاسف ممكن تتخذ نموذج نوال كقدوة و تبرير لعمل خطأ مشابه

)

اتجوزته مقهورة في مجتمع قائم علي التقاليد الاقطاعية الكاذبة و هي لم تكن تملك حرية اتخاذ القرار اصلا

برضه انتي مش مستوعبة النقطة بتاعتي. دي مش محكمة عشان نصدر احكام بالادانة الاخلاقية وفقا لروشتة موضوعة سلفا. ده ادب الهدف منه تقديم الدراما في حياة البشر و علينا كقراء ان نستوعب
الحالة دي كلها علي بعضها ونفهم لحظات الضعف الانساني و ده اللي اقصده بالتعاطف او التوحد مع التراجيديا و الماساة الانسانية

للمرة المليون هناك سوء فهم عند الكثيرين بالنسبة لوظيفة الفن و دوره.

الفن مش وظيفته الوعظ و الارشاد الاخلاقي و تقديم نماذج و قدوة اخلاقية للناس

malek el masry
04-04-2007, 06:04 PM
malek el masry,

على فكرة انا نسيت اقول انى مقريتش الجريمة والعقاب

بلاش الجريمة و العقاب.

انتي قريتي الاخوة كارامازوف. ان كان ايفان و لا ديمتري ولا جروشنكا اهه كلهم حالتهم بالبلا و غير محترمين باستخدام المصطلح و المنطق بتاعك

فهل معني كده ان ديستويفسكي المؤلف ماكانش متعاطف معاهم؟ احنا كقراء مابنتعاطفش و نتوحد مع ازماتهم و عذاباتهم؟ طبعا بنتوحد معاها

barby
04-04-2007, 08:42 PM
malek el masry,
اتجوزته مقهورة في مجتمع قائم علي التقاليد الاقطاعية الكاذبة و هي لم تكن تملك حرية اتخاذ القرار اصلا


حلوة مقهورة دى 8-)
واقعيا الكلام ده مش حقيقى
اقولك على حاجة اكتر رواية حسيت فيها بتعاطف قوى مع البطلة هى waterloo bridge
دى بقى فعلا ممكن تقول عليها كانت مقهورة و عاشت ظروف صعبة جدا
انا بحب معظم الروايات اللى انت قلت عليها
ومفكرتش انى اقيم او اصدر احكام على الشخصيات اللى بقرأ عنها

و بالنسبة للاخوة كرامازوف ديمترى هو اكتر شخصية كنت ومازلت متعاطفة معه



برضه انتي مش مستوعبة النقطة بتاعتي. دي مش محكمة عشان نصدر احكام بالادانة الاخلاقية وفقا لروشتة موضوعة سلفا. ده ادب الهدف منه تقديم الدراما في حياة البشر و علينا كقراء ان نستوعب
الحالة دي كلها علي بعضها ونفهم لحظات الضعف الانساني و ده اللي اقصده بالتعاطف او التوحد مع التراجيديا و الماساة الانسانية


مالك انا كلامى كله على الفيلم المصرى نهر الحب
مينفعش اقدم للناس نموذج سيئ على اساس انه صح
لان مش كل الناس هتقدر تفرق
انا عن نفسى اما شفت الفيلم و انا صغيرة كنت متعاطفة مع شخصية نوال
و اؤكد لك ان فى ناس تانية متعاطفة مع الشخصية بسبب جهلهم بالدين

malek el masry
04-04-2007, 09:36 PM
barby,

Mafeesh fayda :). We are talking different paradigms now. wa el nas asslan el mafroud ma takhodshi examples for her life from the literature characters. That is not the function of literature.

Wa ba3dein aeh dakhal el din delwa2ti in a novel taking place in the 19th century Russia? wa aeh dakhl el din asslan fi el tazawoq al adabi? :)

Finally, if you read Anna Karenina yu will really appreciate her repression

ladyde
04-04-2007, 10:30 PM
المشكلة الحقيقية ان احنا بنرفض نتقبل لحظات ضعف الأخرين

دائمي المحاكمة لهم و بدون فهم للأسباب

أكيد الأسباب ليست بمبرر للخطأ

لكن هي دي حلاوة كون الأنسان انسان

في ضعفه و هشاشته و قوته و ارادته في نفس الوقت

هو ده اللي بيخلينا نتعاطف مع انا كارنينا او نوال

لكن التعاطف ده لم يكن يوما اذنا بالموافقة على ما فعلتاه

بمعنى أخر

اه بنتعاطف و نبكي كمان من الظلم اللي وقع لكنها لحظات التطهير النفسي اللي كل انسان بيقول لروحه انا عمري ما أعمل زيها أبدا

لكن الحقيقة المرة انه لم يحدث ان كنا في مكانها لنختار

الاختيار شيء و الحكم على موقف حدث للأخر شيء تاني خالص

يعني اللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار

malek el masry
04-04-2007, 10:37 PM
ladyde,

يا عيني

قول يا ستاموني قول
:roll: :roll:

malek el masry
04-04-2007, 10:37 PM
ladyde,

يا عيني

قول يا ستاموني قول
:roll: :roll:

The lion king
04-04-2007, 10:46 PM
ladyde, malek el masry,

على فكره

ياريت نفتكر ان فيه حاجه اسمها اعلام موجه(من التوجيه)

يعنى الفنان _فى اى مجال فنى_ او الكاتب او الصحفى ممكن يمرر بعض الافكار المعينه اللى مقتنع بيها

او يروج لها ايا كانت هذه الافكار

مش معنى كده انه بيعمل منشوري عنى

وده وارد اوى والامثله كتيره اوى اوى..واوضح من فيلم نهر الحب


وذو الفقار مرر فكره ..وانحاز لها...شانه شان الكثيرين

ladyde
04-04-2007, 10:58 PM
lion_king866, يا عزيزي لو لم يكن لديه فكرة لما كان مبدع

ladyde
04-04-2007, 11:00 PM
malek el masry, :roll: :roll: :roll:

barby
04-04-2007, 11:49 PM
malek el masry,
this is my last post regarding this issue


el nas asslan el mafroud ma takhodshi examples for her life from the literature characters. That is not the function of literature


unfortunately,sometimes I do :)
and why not? :o


Wa ba3dein aeh dakhal el din delwa2ti in a novel taking place in the 19th century Russia? wa aeh dakhl el din asslan fi el tazawoq al adabi?


for the tenth time,in this case in particular I mean Nahr el7ob the arabic Islamic version of anna karnnina , although I am fond of watching it ,laken el film dah 2afash ma3aia :)
because IMO the heroine has no excuse besides I am sure that there are some people will take Nawal as a good model

anna karnnia was completely different I don't care of Criticizing it,it is a russian novel after all


if you read Anna Karenina yu will really appreciate her repression


I read the complete story of Anna Karenina 5 years ago, I couldn't study for 2 weeks :) the novel was really amazing and I did't think so much for her reasons
all I could remember that she fell in love easily coz her marriage was conventional and she live a very boring life and so on ...
but I didn't care of the analysis of her personality so much , the novel was lovely and that is all

TamerSherif
04-04-2007, 11:56 PM
malek el masry,
barby,

برجاء الألتزام بالمناقشه الهادئه و الا سيتم غلق التوبيك....شكرا
:lol: :lol:

barby
04-04-2007, 11:58 PM
lion_king866,
ياريت نفتكر ان فيه حاجه اسمها اعلام موجه(من التوجيه)

يعنى الفنان _فى اى مجال فنى_ او الكاتب او الصحفى ممكن يمرر بعض الافكار المعينه اللى مقتنع بيها

او يروج لها ايا كانت هذه الافكار


:?: :?:

Melody33
04-05-2007, 12:06 AM
barby,


يا جماعة يبقوا ادخلوا بدرى شوية

ياريت كان بأيدينا ... العمل و أحكامه يا باربى.


استعد يا ماجد لان الفيلم القادم هو رد قلبى

هو ده الكلام ... جاهزين جاهزين :roll: :roll:

barby
04-05-2007, 12:08 AM
TamerSherif,

يا ريت تعمله ديليت بالمرة :)

المعلومات اللى كنت عايزاها عرفتها خلاص

Melody33
04-05-2007, 12:10 AM
المشكلة الحقيقية ان احنا بنرفض نتقبل لحظات ضعف الأخرين

دائمي المحاكمة لهم و بدون فهم للأسباب

أكيد الأسباب ليست بمبرر للخطأ

لكن هي دي حلاوة كون الأنسان انسان

في ضعفه و هشاشته و قوته و ارادته في نفس الوقت

هو ده اللي بيخلينا نتعاطف مع انا كارنينا او نوال

لكن التعاطف ده لم يكن يوما اذنا بالموافقة على ما فعلتاه

بمعنى أخر

اه بنتعاطف و نبكي كمان من الظلم اللي وقع لكنها لحظات التطهير النفسي اللي كل انسان بيقول لروحه انا عمري ما أعمل زيها أبدا

لكن الحقيقة المرة انه لم يحدث ان كنا في مكانها لنختار

الاختيار شيء و الحكم على موقف حدث للأخر شيء تاني خالص

يعني اللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار

الكلام ده كبير و صعب الواحد ياخد سطر أو عدة أسطر للأقتباس و يسيب الباقى :-x :-x :???:

barby
04-05-2007, 12:10 AM
Melody33,
ياريت كان بأيدينا ... العمل و أحكامه يا باربى.


و لا يهمك

بكرة اجازة و انا ممكن اسهر النهاردة :)

Melody33
04-05-2007, 12:12 AM
TamerSherif,

ما سمعناش رأى حضرتك يعنى فى عز الدين ذو الفقار و نهر الحب؟! :twisted:

Melody33
04-05-2007, 12:16 AM
barby,

و الخميس أجازة ليه أن شاء الله؟ :o

على رأى قاسم السماوى (جتنا نيلة فى حظنا الهباب) :mad:

ماتنسيش الأهلى X صن داونز (مذاع على الهواء) أن شاء الله يوم السبت 9 مساء :roll:

TamerSherif
04-05-2007, 12:21 AM
Melody33,

مافيش داعى أحسن
:lol: :lol:

barby
04-05-2007, 12:22 AM
الخميس أجازة ليه أن شاء الله؟

على رأى قاسم السماوى (جتنا نيلة فى حظنا الهباب)


صباحه قر 8-)

كده يبقى هيجينى دور برد محترم و اقضيها مرضى

Melody33
04-05-2007, 12:23 AM
TamerSherif,


مافيش داعى أحسن


لألأ ده كده يبقى فى داعى! :mad:

barby
04-05-2007, 12:25 AM
TamerSherif,
ليه كده بس

عموما لو بتخالفنى الرأى متقولوش :mad:

TamerSherif
04-05-2007, 12:26 AM
barby,

Melody33,

ده حبيبى...من ايام الجيـــيـــزه

:lol: :lol:

Melody33
04-05-2007, 12:27 AM
barby,

ياستى أحنا بنداعب حضرتك ... و أدينى مسكت الخشب اللى جنبى كله :lol:

barby
04-05-2007, 12:31 AM
TamerSherif,

ده حبيبى...من ايام الجيـــيـــزه


طيب علشان خاطرى تقولى ايه حكاية الجيزة دى؟ :o

Melody33,

اصل بعيد عنك اجازاتى منظورة يا اما اتعب يا اما تبقى اجازة هباب :evil:

TamerSherif
04-05-2007, 12:35 AM
barby,

عشان اخد بااااان :lol: :lol:

barby
04-05-2007, 12:35 AM
ماتنسيش الأهلى X صن داونز (مذاع على الهواء) أن شاء الله يوم السبت 9 مساء


انا ماخدتش بالى غير دلوقتى :lol:

انا بسبب خوفى من الماتش ده هحاول اضحى و مش هتفرج

barby
04-05-2007, 12:38 AM
TamerSherif,

تاخد بان ليه احنا منتدى ديموقراطى وكل واحد يقول رأيه

لكن انا برضه عند كلمتى لو بتخالفنى الرأى

يبقى بلاش احسن جدعنة منك كده :)

Melody33
04-05-2007, 12:39 AM
TamerSherif,


عشان اخد بااااان

باااااان ... ما يمكن تاخد نيشاااااااااان :mad:
طب قول الكلمتين و أطلع أجرررررررررى :lol:


barby,
أتفرجى أتفرجى و سيبيها على الله ... الدعوات مطلوبة من الجميع :roll:

TamerSherif
04-05-2007, 12:43 AM
barby,

مافيش احسن من الجدعنه فى السايت ده
:?: :?:

أنتى مش بتحبى حميد الشاعرى؟؟؟ لو بتحبيه فيه توبيك حلو ليه

و تتر مسلسل (أولاد أدم) نزلته فى توبيك الحجار

TamerSherif
04-05-2007, 12:45 AM
TamerSherif,

باااااان ... ما يمكن تاخد نيشاااااااااان :mad:
:

أهو ده اللى مش ممكن أبدا

:mad: :mad: :mad:

barby
04-05-2007, 12:49 AM
TamerSherif,
أنتى مش بتحبى حميد الشاعرى؟؟؟ لو بتحبيه فيه توبيك حلو ليه


ليه السؤال المحرج ده؟ :lol:

TamerSherif
04-05-2007, 12:51 AM
barby,
أعتبرينى ماقلتش حاجه...مين قال حميد الشاعرى؟؟؟؟؟ بقول على تتر اولاد أدم

M.Hamdi
04-05-2007, 12:55 AM
TamerSherif,

ده حبيبى...من ايام الجيـــيـــزه


طيب علشان خاطرى تقولى ايه حكاية الجيزة دى؟ :o



مشفتيش عريس من جهه أمنيه ؟ :mad: :mad:

TamerSherif
04-05-2007, 12:57 AM
ramzy,

الحقنى يا رمزى أحسن فى ناس بتتلكك
:razz: :razz:

eagle43
04-05-2007, 12:57 AM
barby,
بصراحه عز الدين ذو الفقار كان اكثر من مبدع رائع فى تعامله مع هذا الفيلم و قد استخدم ما يدعى بأدوات و آليات السينما بحرفيه و ابداع و جمال و قد اجاب بنفسه على تساؤلك ماذا لو اخرج الفيلم فى القرن الواحد و العشرين برؤيته ...و لذا سنستعين بمشاركه عزيزنا ماجد فى مقاله المنقول لنقد الفيلم حيث تكون الرموز اكثر وضوحا
و بصراحه و وضوح ...الزوجه هى مصر ..و خالد الجيش ...و طاهر باشا اى الزوج هو الملك او نظامه ...و الطفل هو مستقبل مصر ...و جرس الانذار ما هو الا رمز واضح لتدخل المخرج ليعطى رؤيته ...عامل السكه الحديد هو مسؤلى النظام الجديد احتفظ بازرار النحاسيه من بدلته القديمه و و ضعها على بزه اداره لالسكه الحديد و هى الطريق اللذى اختارته البطله
و لنبداء مناقشه الفيلم فى نقطه الزواج و الخيانه مثار عدم اعجابك الشخصى


إنّ القصة هنا، هيَ تنويعٌ على رواية " آنا كارنينا " لتولستوي، الكلاسيكية المعروفة. إنها حكاية الحبّ الحرام ؛ حبّ إمرأة متزوجة لرجل آخر : إن ظرفاً طارئاً، عصيباً، يدفع تلك المرأة ـ وهيَ في حقيقتها فتاة مراهقة بعدُ ـ إلى الإقتران بمحام كهل، على جانب كبير من الثراء والوجاهة. كان مجرد ترديد إسم من صار الزوج ؛ " طاهر باشا "، (زكي رستم)، كافياً لبث الرعب في أفئدة الناحية التي تقع فيها مزرعته (" العزبة ")، والمقيم فيها شقيق " نوال " كمشرفٍ قانونيّ.
"الزواج المصلحيّ هذا، يكون ثمرته طفلٌ جميل، ما عتمَ أن أضحى سلوة والدته، المبتئسة المتوحّدة.


إذاك، يقتطف لها " خالد " زنبقة بيضاء، معلناً لها حبّه مشفوعاً بقوله : " أنت إيزيس، وأنا أوزوريس.. وهوذا نهر الخلود، أمامنا ".
قوله هذا، يستعيد إذاً تلك الأسطورة المصرية، القديمة، عن شقيقين حبيبين، فرق الموت بينهما، إلا أنّ عشقهما ينبعث كل ربيع مع طوفان النيل : لكأنما المخرج هنا (وهوَ كاتب السيناريو، كذلك)، يعطي للمشاهد إنطباعاً بأنّ علاقة أخوية، بريئة ـ كذا، هيَ التي ربطت بين بطليْ الفيلم. هكذا إنطباع، ضافره مخرجنا في مشاهد اخرى، سوقاً لتجنب تابو التقاليد الإجتماعية والموروثات الدينية، سواءً بسواء. فثمة حائل، كان يقف دوماً صلداً، عصياً، بين الحبيبين، موحياً ببراءة علاقتهما ومنافاتها للصلة الجسدية، المحرّمة

بالقطع ..القضاء على الاقطاع و سيطره رأس المال المستبد احد مبادئ الثوره
و كانت نوال تصطاد السمك من بحيره عامه حين شاهدها طاهر باشا و اعجب او قرر اقتنائها بالزواج لأنها صدته بعزه و شموخ عندما تسأل لماذا يصطادون السمك من بحيرته ...و بالقطع تزوجته مقهوره تحت سلاح استبداد راس المال .....و بهذا يصبح زواج الملك من مصر زواج شرعى

يستعيد إذاً تلك الأسطورة المصرية، القديمة، عن شقيقين حبيبين، فرق الموت بينهما، إلا أنّ عشقهما ينبعث كل ربيع مع طوفان النيل : لكأنما المخرج هنا (وهوَ كاتب السيناريو، كذلك)، يعطي للمشاهد إنطباعاً بأنّ علاقة أخوية، بريئة ـ كذا، هيَ التي ربطت بين بطليْ الفيلم. هكذا إنطباع، ضافره مخرجنا في مشاهد اخرى، سوقاً لتجنب تابو التقاليد الإجتماعية والموروثات الدينية، سواءً بسواء. فثمة حائل، كان يقف دوماً صلداً، عصياً، بين الحبيبين، موحياً ببراءة علاقتهما ومنافاتها للصلة الجسدية، المحرّمة

بالقطع لن يسمح الفيلم بأى شكل من الاشكال علاقه جسديه محرمه او شرعيه بين نوال و خالد اى بين مصر و الجيش والا يكون الجيش المصرى هو بديل للأحتلال الانجليزى ...و اللذى اثارت مقوله احد سياسى تلك الفتره حفيظه المصريين ...ان الزواج بين مصر و انجلترا زواج كاثوليكى ...مما ادى الى قتل هذا السياسى فى فيلم ايام السادات
و بوضوح فأن العلاقه الاخويه بين خالد و نوال تساوى مقوله الشعب للجيش و الجيش للشعب فى فيلم رد قلبى


"تطردُ الزوجة الخائنة إذاً، بما تتهم به من خيانة، وكانت آخر كلمات الباشا لشقيقها : " كان الأولى أن ترجَمَ كزانية، لو أننا في عصر آخر ". تهيم " نوال " في الشوارع تائهة، ضائعة، فلا تلبث أن تجد نفسها ثمة، على مفترق سكة الحديد. يدوي في تلك اللحظة جرس الإنذار، مترافقاً مع صراخ إبنها، المتوهمة سماعه متماهياً بصراخ حقيقي للحارس. ولكن قاطرة الموت كانت هناك، أسرعَ من يقظتها المباغتة. هذه النهاية،

و بالقطع موت خالد هو هزيمه الجيش فى فلسطين بسبب الملك و اسلحته الفاسده و ...قول الباشا يجب ان ترجم كزانيه ...لأنه يعتقد فى انها فكرت فى قلب نظام الحكم و لذا لا بد من معاقبتها ....و فى جميع الاحوال فأن بطلاق نوال من طاهر باشا تعنى تخلص مصر من نظام الملك فعليا
جرس الانذار
هو رمز صريح يحذر فيه المخرج من خطر ما
فأن نوال او مصر اختارت ان تسير بحريتها على طريق خطير و لم تستجيب لنداء المستقبل و اللذى يمثله صراخ طفلها ولا بصراخ او نداء او توجيهات مسؤلى النظام الجديد و هو عامل السكه الحديد فكان عقابها الفرم تحت عجلات القطار
فهل يرى المخرج ان مصر الحاصله على حريتها حديثا ولا تعرف كيف تبنى المستقبل لا بد ان تكون منفذه لأوامر و توجيهات القياده الجديده و الا يضربها القطر
او مصر تعيش فى غيبوبه و حاضرها مثل ماضيها و مسؤول السكه الحديد لا يملك الا الصراخ فقط و لذا سوف يضربها القطار ..و هو بهذا يتنبأ بنكسه يونيو حزيران
او من لا يطيع عامل السكه الحديد او السلطه ينفرم
و هذا ما يجب ان نجيب عليه لو شاهدنا الفيلم مره اخرى
:lol: :lol: :lol:

M.Hamdi
04-05-2007, 12:58 AM
Melody33,
ياريت كان بأيدينا ... العمل و أحكامه يا باربى.


و لا يهمك

بكرة اجازة و انا ممكن اسهر النهاردة :)

كنت لسه هقولك الساعه عدت 12 ياسندريلا :lol: :lol:

بس لقيت ان بكره اجازه ..ياأجازاتك :lol: :lol:


ماسك الخسب بايديا :mad: :mad:

barby
04-05-2007, 01:01 AM
TamerSherif,

ده حبيبى...من ايام الجيـــيـــزه


طيب علشان خاطرى تقولى ايه حكاية الجيزة دى؟ :o



مشفتيش عريس من جهه أمنيه ؟ :mad: :mad:

و الله

اما الشعب المصرى بيقفش فى حاجات غريبة بشكل :o

TamerSherif
04-05-2007, 01:01 AM
هو بكره أجازه ليه؟؟؟؟

barby
04-05-2007, 01:07 AM
eagle43,

افتكر ان ده احسن ختام للحديث عن الفيلم :?: :?:

ممكن اسألك حضرتك اسمك ايه؟ :)

ramzy,
كنت لسه هقولك الساعه عدت 12 ياسندريلا


يا عم انا اصحابى بيسمونى باربى بتاعت الساعة 8

اول ما الساعة تيجى 8 و انا برة البيت بطلع اجرى فعلا :lol:

barby
04-05-2007, 01:09 AM
TamerSherif,

لا مش اجازة
انا غيرت رأيى وهنزل الشغل بكرة 8-)

eagle43
04-05-2007, 01:13 AM
barby,
:twisted: :twisted: :twisted:
اسمى ايجل ..بس السؤال اللى مش عارف اجابته فعلا هو ليه الخميس اجازه
:lol: :lol: :lol:

M.Hamdi
04-05-2007, 01:14 AM
ramzy,

الحقنى يا رمزى أحسن فى ناس بتتلكك
:razz: :razz:

انا قلت اجاوب ضمنيا لان الشرح فى الحاجات دى صعب :mad: :mad:

Melody33
04-05-2007, 01:15 AM
eagle43,


عامل السكه الحديد هو مسؤلى النظام الجديد احتفظ بازرار النحاسيه من بدلته القديمه و و ضعها على بزه اداره لالسكه الحديد


عالى عالى ... النسر و تشبيهات النسر :?: :?: :D :D

barby
04-05-2007, 01:16 AM
eagle43,
..بس السؤال اللى مش عارف اجابته فعلا هو ليه الخميس اجازه


هو مين قال ان الخميس اجازة اصلا
:razz:


يعنى كان لازم تسأل يا ماجد :cry: :cry: :evil:

M.Hamdi
04-05-2007, 01:22 AM
barby,
:twisted: :twisted: :twisted:
اسمى ايجل ..بس السؤال اللى مش عارف اجابته فعلا هو ليه الخميس اجازه
:lol: :lol: :lol:

الوسطات ياباشا


انا شايف ان رؤيه خاصه لفيلم نهر الحب ص9 مش ص2 :mad:

شتتنى ياأستاذ ايجل :mad: :mad:

Melody33
04-05-2007, 01:24 AM
barby,


يعنى كان لازم تسأل يا ماجد :cry: :cry: :evil:


مش أنتى اللى قلتى؟ :mad:

و بعدين بالراحة شوية دماغى وجعتنى :)






بس صحيح ماقلتيش ... بمناسبة أيه بكرة أجازة؟ :mad:

eagle43
04-05-2007, 01:27 AM
الوسطات ياباشا
انا شايف ان رؤيه خاصه لفيلم نهر الحب ص9 مش ص2
شتتنى ياأستاذ ايجل

ramzy,
:lol: :lol: :lol:
يا عزيزنا المحبوب عنوان التوبيك لا يخضع لسيطره المشتركيين العاديين
:twisted: :twisted: :twisted:

barby
04-05-2007, 01:32 AM
... بمناسبة أيه بكرة أجازة؟


اصل انا بحب السباحة ضد التيار 8-)

barby
04-05-2007, 01:36 AM
يا عزيزنا المحبوب عنوان التوبيك لا يخضع لسيطره المشتركيين العاديين


ليه الكلام ده بقى :o

انا بافضل ص2 لانها بداية المناقشة عن الفيلم

عموما الجميع يستعد لان الفيلم القادم تحفة فنية

و افتكر انى هختلف معاك كتير يا استاذ ايجل خصوصا فيما يخص المطربشون :)

Melody33
04-05-2007, 01:37 AM
barby,

:lol: :lol:

eagle43
04-05-2007, 01:44 AM
barby,
:lol: :lol: :lol:
بعيدا عن المطربشون ..و عن اتفاقى مع عزيزنا مالك فى رأيه الخاص بهذا الفيلم
فقد قيل ان احد السخفاء قال ...الافلام المصرى هى سبب تزويغ الموظفين من اشغالهم و ضعف الانتاج ...لأن كل الافلام الزوجه اول ما الجدع من دول ما يروح الشغل بتستقبل عشيقها و تخبيه فى الدولاب ...مما اضطر العاملون لترك وظائفهم و التفرغ للوقوف امام الدولايب لمنع العشاق من الاختباء بها كى يحافظوا على بدلهم و قمصانهم من الكرمشه
:twisted: :twisted: :twisted:

M.Hamdi
04-05-2007, 01:48 AM
eagle43,

:-P :-P

barby
04-05-2007, 01:48 AM
eagle43,
و عن اتفاقى مع عزيزنا مالك فى رأيه الخاص بهذا الفيلم


thanks a lot 8-)

Melody33, eagle43,

تصبحوا على خير يا جماعة

على فكرة بكرة مش اجازة :)

Melody33
04-05-2007, 02:02 AM
barby,

و أنتى من أهل الخير :???:

ماتحاوليش ... خلاص أسمك نزل فى كشوف الأجازات ... خديها أجازة بقى و خلاص :lol:

malek el masry
04-05-2007, 08:21 AM
مين ده اللي فيلم روعة؟ رد قلبي؟


طيب
:twisted: :twisted:

malek el masry
04-05-2007, 08:50 AM
الفيلم اللي جاي رد قلبي بقي و انت من الاحرار يا علي

اكيد الفيلم اللي بعده حيكون شارع الحب و انت اللي حتغني يا منعم
:)


بالنسبة لعز الدين ذو الفقار فانا مابقدروش قوي يعني.

هو مافيش شك متمكن من ادواته و تكنيكه كويس و شاعر فعلا في استعمال الكاميرا
لكن كمضمون فهو لا يقارن بالعباقرة من ابناء جيله: صلاح ابو سيف و هنري بركات و كمال الشيخ

الكثير كتب عن صلاح ابو سيف و انا ان شاء الله حكتب تحليل مفصل لاحد افلامه الاخيرة البداية في توبيك مشاهد افلام لكن خلونا في بركات مثلا

عز الدين ذو الفقار ماعندوش اي فيلم يقترب من ربع عبقرية و ابداع فيلمي بركات دعاء الكروان و الحرام و الاتنين بطولة فاتن حمامة و هي ايضا بطلة عز الدين ذو الفقار الدائمة مع الفارق بين مستوي الافلام. فيلم الحرام ده يضارع اعظم افلام الواقعية الاشتراكية العالمية. انا ببقي افرج اصدقائي الاجانب علي فيلم الحرام و انا فخور بسينما بلادي

نرجع لعمنا عز الدين ذو الفقار انا مابحبلوش غير 3 افلام:

بين الاطلال رغم انه رومانتيكية ذابلة لكن تمثيل فاتن حمامة و عماد حمدي فيه روعة و موسيقي اندريا رايدر عذبة جدا

امراة في الطريق بطولة هدي سلطان و شكري سرحان و زكي رستم و رشدي اباظة برغم انه مقتبس عن الفيلم الامريكي صراع تحت الشمس بطولة جنيفر جونس و جريجوري بك

اني راحلة بطولة مديحة يسري فيلم رومانتيكي حقيقي وفق المعايير الاكاديمية للرومانتيكية في الفن

انما تمسك بقية الافلام:

رد قلبي ده نصباية
:lol: :lol:

نهر الحب: مجهود كويس مبذول فيه و تونة عظيمة كعادتها

لكن انا ضد فكرة تمصير رواية اجنبية اصلا. في امريكا لما عملوا انا كارنينا فيلم طلعوا القصة زي ماهي بتدور احداثها في روسيا اواخر القرن ال 19 و ماطلعهوهاش بتحصل في نيويورك في اربعينات القرن العشرين


شارع الحب كلام فاضي

موعد بتاع السعادة بتاع كاك كاك كاك و موعد مع الحياة اللي شادية بتغني فيه ليالي العمر معدودة دول ابوخ افلام فاتن حمامة.

يا ساتر علي الرخامة و الغلاسة. دي الافلام الوحيدة اللي كرهت فيها تونة
:twisted: :evil:

barby
04-05-2007, 08:52 AM
malek el masry,


مين ده اللي فيلم روعة؟ رد قلبي؟


طيب


انا مش هكرر غلطة نهر الحب و هتكلم عن الفيلم من الناحية الفنية الاول

و الفيلم من الناحية دى بقى اكتر من رائع :evil:

malek el masry
04-05-2007, 08:54 AM
malek el masry,


مين ده اللي فيلم روعة؟ رد قلبي؟


طيب


انا مش هكرر غلطة نهر الحب و هتكلم عن الفيلم من الناحية الفنية الاول

و الفيلم من الناحية دى بقى اكتر من رائع :evil:

ماقلنا طيب
:twisted:

barby
04-05-2007, 08:57 AM
We need to take a break before discussing the next movie


أسير الظلام

بطولة: مديحه يسرى، سراج منير، محمود المليجى، زوزو شكيب

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: أحمد رامى

مونتاج: جلال مصطفى

موسيقى: إبراهيم حجاج

مناظر: حبيب خوري

إنتاج: عز الدين ذوالفقار

إخراج: عز الدين ذوالفقار



الكل يغنى (1947)

بطولة: كاميليا، أميرة أمير

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: عز الدين ذوالفقار

إنتاج: أميرة أمير

إخراج: عز الدين ذوالفقار



أبو زيد الهلالى (1947)

بطولة: سراج منير، فاتن حمامة، أحمد البيه، أمينة الشريف

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: عز الدين ذوالفقار

إنتاج: محمد أمين

إخراج: عز الدين ذوالفقار



خلود (1948)

بطولة: فاتن حمامة، عز الدين ذوالفقار، كمال الشناوى، إسماعيل يس

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: جليل البندارى



تصوير : مصطفى حسين

إنتاج: أفلام العهد الجديد

إخراج: عز الدين ذوالفقار



أجازه في جهنم (1949)

بطولة: سامية جمال، عباس فارس، حسن فايق، إسماعيل يس

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف جوهر

قصة: يوسف جوهر

مونتاج: ريمون قرية



مناظر: ولى الدين سامح

إنتاج: نحاس فيلم

إخراج: عز الدين ذوالفقار



صاحبة الملاليم (1949)

بطولة: كاميليا، محمد فوزي، شادية، ثريا حلمى

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف جوهر

قصة: يوسف جوهر

مونتاج: ريمون قرية

موسيقى: محمد فوزي

مناظر: هاجوب اصلانيان

إنتاج: محمد فوزي

إخراج: عز الدين ذوالفقار



أنا الماضي (1951)

بطولة: فاتن حمامة، عماد حمدي، زكى رستم، فريد شوقى

سيناريو: عبد العزيز سلام

قصة: عز الدين ذوالفقار


مناظر: أنطون بوليزويس

إنتاج: ستوديو مصر

إخراج: عز الدين ذوالفقار


سلوا قلبي (1952)

بطولة: فاتن حمامة، يحيى شاهين، حسين رياض، محسن سرحان

سيناريو: عزيز أباظة، عز الدين ذوالفقار

حوار: عزيز أباظة

تصوير: فيكتور أنطون

إنتاج: يحيى شاهين

إخراج: عز الدين ذوالفقار



قطار الليل (1952)

بطولة: سامية حمال، عماد حمدي، استيفان روستى، سراج منير

قصة: زكى صالح، استيفان روستى

سيناريو: عز الدين ذوالفقار



مونتاج: اميل بحري

مناظر: أنطون بوليزويس

إنتاج: شركة مصر للتمثيل و السينما

إخراج: عز الدين ذوالفقار



الشك القاتل (1952)

بطولة: مريم فخر الدين، محمود ذوالفقار، محسن سرحان، لولا صدقي

سيناريو:

حوار:

مونتاج: اميل بحري

موسيقى:

مناظر: عباس حلمي

تصوير: أحمد خورشيد

إنتاج: أمير فيلم

إخراج: عز الدين ذوالفقار



وفاء (1953)

بطولة: مديحه يسرى، عماد حمدى، سراج منير، لولا صدقى

سيناريو: على الزرقانى

حوار: على الزرقانى

مونتاج: اميل بحري

موسيقى: إبراهيم حجاج

مناظر: أنطوان بوليزويس

إنتاج: ستوديو مصر

إخراج: عز الدين ذوالفقار


ابن الحارة:

بطولة: جلال حرب، ليلى فوزي، فريد شوقي، حسين رياض

قصة: جلال حرب

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: على الزرقانى

مونتاج: حلمي صادق

موسيقى:

مناظر: أنطوان بوليزويس

تصوير: احمد خورشيد

إنتاج: أفلام الجيل الجديد

إخراج: عز الدين ذوالفقار



موعد مع الحياة (1953)

بطولة: فاتن حمامة، شكري سرحان، شادية، حسين رياض

قصة:

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف عيسى

مونتاج: ألبير نجيب

موسيقى:

مناظر: أنطوان بوليزويس



إخراج: عز الدين ذوالفقار


أقوى من الحب (1945)

بطولة: مديحه يسرى، عماد حمدى، شادية، زينات صدقى

قصة: عز الدين ذوالفقار

سيناريو: : عز الدين ذوالفقار

حوار: : عز الدين ذوالفقار

مونتاج: حلمي صادق



مناظر: أنطوان بوليزويس

تصوير: أحمد حورشيد

إنتاج: شركة مصر للتمثيل و السينما

إخراج: عز الدين ذوالفقار



رقصة الوداع (1945)

بطولة: سامية جمال، عماد حمدي، محمود المليجى، حسين رياض

قصة: محمد كامل حسن

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: محمد كامل حسن

مونتاج: حلمي صادق



مناظر: عباس حلمى

إنتاج: شارل نحاس

إخراج: عز الدين ذوالفقار


موعد مع السعادة (1945)

بطولة: فاتن حمامة، عماد حمدي، حسين رياض، عبد الوارث عسر

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف عيسى

مونتاج: محمد عباس

موسيقى:

مناظر: ماهر عبد النور

تصوير: وحيد فريد

إنتاج: فاتن حمامة

إخراج: عز الدين ذوالفقار



إني راحلة (1955)

بطولة: مديحه يسرى، عماد حمدى، سراج منير

قصة: يوسف السباعي

سيناريو: : عز الدين ذوالفقار



تصوير: وديد سرى

إنتاج: مديحة يسرى

إخراج: عز الدين ذوالفقار


أغلى من عينية (1955)

بطولة: سميرة أحمد، عمر الحريري، حسين رياض، فتوح نشاطى

قصة: : عز الدين ذوالفقار

سيناريو: : عز الدين ذوالفقار

حوار: على الزرقانى

مونتاج: حلمي صادق

موسيقى: محمد حسن الشجاعى

مناظر: ماهر عبد النور

تصوير: وديد سرى

إنتاج

إخراج: عز الدين ذوالفقار



الغائبة (1955)

بطولة: مريم فخر الدين، كمال الشناوى، محمود المليجى، مختار عثمان

قصة: يوسف جوهر

سيناريو: عز الدين ذوالفقار، يوسف جوهر

حوار: يوسف جوهر

مونتاج: حسين أحمد

موسيقى: محمد فوزي

مناظر: أنطوان بوليزويس

تصوير: وديد سرى

إنتاج: أفلام محمد فوزى

إخراج: عز الدين ذوالفقار



شاطئ الذكريات (1955)

بطولة: شادية، عماد حمدي، شكرى سرحان، عبد الوارث عسر

سيناريو: السيد بدير، عز الدين ذوالفقار

حوار: السيد بدير

مونتاج: محمد عباس

موسيقى: أندريا رايدر

مناظر: ولى الدين سامح

مدير التصوير: محمود نصر

إنتاج: أفلام شادية و عماد حمدى

إخراج: عز الدين ذوالفقار



عيون سهرانة (1956)

بطولة: شادية، صلاح ذوالفقار، عقيلة راتب، عبد الوارث عسر

سيناريو: السيد بدير، عز الدين ذوالفقار

حوار: السيد بدير

مونتاج: محمد عباس

موسيقى: أندريا رايدر

مناظر: ولى الدين سامح

مدير التصوير: محمود نصر

إنتاج: أفلام شادية و عماد حمدى

إخراج: عز الدين ذوالفقار



هارب من الحب (1957)

بطولة: مريم فحر الدين، محمود ذوالفقار، برلنتي عبد الحميد

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: السيد بدير

مونتاج: ألبير نجيب

موسيقى: أندريا رايدر

مناظر: عباس حلمي

مدير التصوير: وديد سرى

إنتاج: أمير فيلم

إخراج: عز الدين ذوالفقار



بور سعيد (1957)

بطولة: فريد شوقي، هدى سلطان، ليلى فوزى، شكرى سرحان

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: على الزرقانى

مونتاج: ألبير نجيب، حسين أحمد

موسيقى: فؤاد الظاهري

مناظر: أنطون بوليزويس

مدير التصوير: عبد الحليم نصر

إنتاج: أفلام العهد الجديد

إخراج: عز الدين ذوالفقار


طريق الأمل (1957)

بطولة: فاتن حمامة، شكري سرحان، زهرة العلا، رشدى أباظة

قصة: يوسف جوهر، عز الدين ذوالفقار

سيناريو: يوسف جوهر، عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف جوهر

مونتاج: صنوف

مناظر: أنطون بوليزويس

مدير التصوير: كمال كريم

إنتاج: حلمي رفله

إخراج: عز الدين ذوالفقار





رد قلبي (1957)

بطولة: مريم فحر الدين، شكري سرحان، حسين رياض، صلاح ذوالفقار

قصة: يوسف السباعي

حوار: يوسف السباعي

سيناريو إضافي: عز الدين ذوالفقار

حوار إضافي: عز الدين ذوالفقار

مونتاج: كمال أبو العلا

موسيقى: فؤاد الظاهري

مناظر: أنطوان بوليزويس

مدير التصوير: وحيد فريد

إنتاج: آسيا

إخراج: عز الدين ذوالفقار



شارع الحب (1958)

بطولة: عبد الحليم حافظ، صباح، حسين رياض، عبد السلام النابلسى

سيناريو: يوسف السباعي

حوار: يوسف السباعي

مونتاج: ألبير نجيب

موسيقى: أندريا رايدر

مناظر: أنطوان بوليزويس

مدير التصوير:وحيد فريد

إنتاج: حلمي رفله

إخراج: عز الدين ذوالفقار



امرأة في الطريق (1958)

بطولة: رشدي أباظة، هدى سلطان، شكرى سرحان، زكى رستم

سيناريو: عبد ألحي أديب، عز الدين ذوالفقار

حوار: محمد أبو يوسف

مونتاج: ألبير نجيب

موسيقى: أندريا رايدر

مناظر: أنطوان بوليزويس

مدير التصوير: وديد سرى

إنتاج: حلمي رفله

إخراج: عز الدين ذوالفقار




بين الأطلال (1959)

بطولة: فاتن حمامة، عماد حمدي، صلاح ذوالفقار، روحية خالد

قصة: يوسف السباعي

سيناريو: عز الدين ذوالفقار، محمد عثمان

حوار: يوسف السباعي، محمد عثمان

مونتاج: ألبير نجيب

موسيقى: أندريا رايدر

مناظر: أنطوان بوليزويس

مدير التصوير: وحيد فريد

إنتاج: عز الدين ذوالفقار

إخراج: عز الدين ذوالفقار



الرجل الثاني (1959)

بطولة: صباح، رشدي أباظة، سامية جمال، صلاح ذوالفقار

سيناريو: عز الدين ذوالفقار، يوسف جوهر

حوار: يوسف جوهر

مونتاج: ألبير نجيب

مناظر: شادي عبد السلام، أنطون بوليزويس

مدير التصوير: وحيد فريد

إنتاج: عز الدين ذوالفقار

إخراج: عز الدين ذوالفقار



البنات و الصيف (1960)

بطولة: مريم فخر الدين، كال الشناوى، عادل خيري

قصة: ااجسان عبد القدوس

سيناريو: محمد أبو يوسف

مونتاج: حسين أحمد

موسيقى: محمد إسماعيل

مناظر: أنطون بوليزويس

مدير التصوير: وحيد فريد

إنتاج: أفلام العالم العربي (عبد الحليم حافظ، وحيد فريد)

إخراج: عز الدين ذوالفقار



نهر الحب (1960)

بطولة: فاتن حمامة، عمر الشريف، زكى رستم، عمر الحريري

سيناريو و حوار: يوسف عيسى، عز الدين ذوالفقار

مونتاج: حسين أحمد

موسيقى: أندريه رايدر

مناظر: أنطون بوليزويس

مدير التصوير: وحيد فريد

إنتاج: حلمي رفلة

إخراج: عز الدين ذوالفقار



الشموع السوداء (1962)

بطولة: نجاة الصغيرة، صالح سليم، أمينة رزق، فؤاد المهندس، صلاح سرحان

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: ضياء الدين بيبرس، عز الدين ذوالفقار

مونتاج: حسين أحمد

موسيقى: على إسماعيل

مناظر: أنطون بوليزويس

مدير التصوير: وحيد فريد

إنتاج: عز الدين ذوالفقار

إخراج: عز الدين ذوالفقار



موعد في البرج (1962)

بطولة: سعاد حسنى، صلاح ذوالفقار، فؤاد المهندس، ثريا حلمي

سيناريو: عز الدين ذوالفقار، مجمد أبو يوسف

مونتاج: حسين أحمد، عبد العزيز فخري

مناظر: شادي عبد السلام

مدير التصوير: مسعود عيسى

إنتاج: صلاح ذوالفقار

إخراج: عز الدين ذوالفقار

malek el masry
04-05-2007, 09:00 AM
barby,

انا اقترح نسيبنا من الفيلم النصباية رد قلبي ده و من افلام كاك كاك كاك و ماشابه و نخش علي بين الاطلال او امراة في الطريق

barby
04-05-2007, 09:03 AM
http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aemady.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aemaw.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aegm.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aeaudiences.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aep.jpg

ladyde
04-05-2007, 09:06 AM
Melody33, أخجلتم تواضعنا :D :D

barby
04-05-2007, 09:06 AM
barby,

انا اقترح نسيبنا من الفيلم النصباية رد قلبي ده و من افلام كاك كاك كاك و ماشابه و نخش علي بين الاطلال او امراة في الطريق

مينفعش

فيلم بالحجم ده لا يمكن تجاهله و بعدين الفيلم فنيا رائع

لكن المضمون بقى ده اللى هيكون عليه كلام كتير

The lion king
04-05-2007, 09:07 AM
بالنسبة لعز الدين ذو الفقار فانا مابقدروش قوي يعني.

هو مافيش شك متمكن من ادواته و تكنيكه كويس و شاعر فعلا في استعمال الكاميرا
لكن كمضمون فهو لا يقارن بالعباقرة من ابناء جيله: صلاح ابو سيف و هنري بركات و كمال الشيخ

الكثير كتب عن صلاح ابو سيف و انا ان شاء الله حكتب تحليل مفصل لاحد افلامه الاخيرة




نهر الحب: مجهود كويس مبذول فيه و تونة عظيمة كعادتها

لكن انا ضد فكرة تمصير رواية اجنبية اصلا. في امريكا لما عملوا انا كارنينا فيلم طلعوا القصة زي ماهي بتدور احداثها في روسيا اواخر القرن ال 19 و ماطلعهوهاش بتحصل في نيويورك في اربعينات القرن العشرين


شارع الحب كلام فاضي

موعد بتاع السعادة بتاع كاك كاك كاك و موعد مع الحياة اللي شادية بتغني فيه ليالي العمر معدودة دول ابوخ افلام فاتن حمامة.

يا ساتر علي الرخامة و الغلاسة. دي الافلام الوحيدة اللي كرهت فيها تونة

:?: :?: :?:


لكن انا ضد فكرة تمصير رواية اجنبية اصلا. في امريكا لما عملوا انا كارنينا فيلم طلعوا القصة زي ماهي بتدور احداثها في روسيا اواخر القرن ال 19 و ماطلعهوهاش بتحصل في نيويورك في اربعينات القرن العشرين

:?: :?:
معظم افلام الفتره دى مقتبسه ومحاكيه للافلام الاجنبى حتى فى الاكسسوارات وقصات الشعر

واعتقد ومش متاكد...غالبا صلاح ابو سيف اول واحد تمرد على موضوع الاقتباسات دى فى فيلم فى الفتوه

malek el masry
04-05-2007, 09:09 AM
موعد مع الحياة (1953)

بطولة: فاتن حمامة، شكري سرحان، شادية، حسين رياض

قصة:

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف عيسى

مونتاج: ألبير نجيب

موسيقى:

مناظر: أنطوان بوليزويس

يا ساتر علي الرخامة و البواخة
:twisted:

موعد مع السعادة (1954)

بطولة: فاتن حمامة، عماد حمدي، حسين رياض، عبد الوارث عسر

سيناريو: عز الدين ذوالفقار

حوار: يوسف عيسى

مونتاج: محمد عباس

موسيقى:

مناظر: ماهر عبد النور

تصوير: وحيد فريد

إنتاج: فاتن حمامة

إخراج: عز الدين ذوالفقار


هو ده فيلم كاك كاك كاك
:cry: :cry: :cry:

barby
04-05-2007, 09:13 AM
الفيلم اللي جاي رد قلبي بقي و انت من الاحرار يا علي

اكيد الفيلم اللي بعده حيكون شارع الحب و انت اللي حتغني يا منعم
:)


بالنسبة لعز الدين ذو الفقار فانا مابقدروش قوي يعني.

هو مافيش شك متمكن من ادواته و تكنيكه كويس و شاعر فعلا في استعمال الكاميرا
لكن كمضمون فهو لا يقارن بالعباقرة من ابناء جيله: صلاح ابو سيف و هنري بركات و كمال الشيخ


عز الدين ذو الفقار ماعندوش اي فيلم يقترب من ربع عبقرية و ابداع فيلمي بركات دعاء الكروان و الحرام و الاتنين بطولة فاتن حمامة و هي ايضا بطلة عز الدين ذو الفقار الدائمة مع الفارق بين مستوي الافلام. فيلم الحرام ده يضارع اعظم افلام الواقعية الاشتراكية العالمية. انا ببقي افرج اصدقائي الاجانب علي فيلم الحرام و انا فخور بسينما بلادي

نرجع لعمنا عز الدين ذو الفقار انا مابحبلوش غير 3 افلام:


انما تمسك بقية الافلام:

رد قلبي ده نصباية
:lol: :lol:



شارع الحب كلام فاضي



عزالدين ذو الفقار ده المخرج الوحيد اللى بيعمل من الفسيخ شربات

انا قلت الاجازة هتبقى هباب 8) 8)

malek el masry
04-05-2007, 09:20 AM
lion_king866,

انا ماعنديش اعتراض علي انك تقدم رواية اجنبية في فيلم مصري لكن انا ضد اننا نمصر الرواية و نحول شخصياتها لشخصيات مصرية في الواقع المصري لانه في النهاية العمل بيطلع مسخ

يعني غادة الكاميليا مثلا و هي رواية فرنسية بتدور احداثها في المجتمع الباريسي في القرن ال 19 لما حولوها لافلام في اي حتة في العالم في امريكا في انجلترا في المانيا في الهند في اي بلد خلوا القصة زي ما هي احداثها بتدور في باريس القرن ال 19 و الابطال اسمهم مارجريت جوتييه و ارمان دو فال

ماعدا عندنا في السينما المصرية خلوهم رءوف عزمي و ليلي يسري
:twisted:

malek el masry
04-05-2007, 09:23 AM
barby,

انا اقترح نسيبنا من الفيلم النصباية رد قلبي ده و من افلام كاك كاك كاك و ماشابه و نخش علي بين الاطلال او امراة في الطريق

مينفعش

فيلم بالحجم ده لا يمكن تجاهله و بعدين الفيلم فنيا رائع



مش كفاية الفيلم النصباية ده مقرر علينا في التلفزيون المصري حنلاقيه هنا كمان علي النت؟
:cry:

هو ايه بس اللي رائع؟
:twisted:

malek el masry
04-05-2007, 09:25 AM
الفيلم اللي جاي رد قلبي بقي و انت من الاحرار يا علي

اكيد الفيلم اللي بعده حيكون شارع الحب و انت اللي حتغني يا منعم
:)


بالنسبة لعز الدين ذو الفقار فانا مابقدروش قوي يعني.

هو مافيش شك متمكن من ادواته و تكنيكه كويس و شاعر فعلا في استعمال الكاميرا
لكن كمضمون فهو لا يقارن بالعباقرة من ابناء جيله: صلاح ابو سيف و هنري بركات و كمال الشيخ


عز الدين ذو الفقار ماعندوش اي فيلم يقترب من ربع عبقرية و ابداع فيلمي بركات دعاء الكروان و الحرام و الاتنين بطولة فاتن حمامة و هي ايضا بطلة عز الدين ذو الفقار الدائمة مع الفارق بين مستوي الافلام. فيلم الحرام ده يضارع اعظم افلام الواقعية الاشتراكية العالمية. انا ببقي افرج اصدقائي الاجانب علي فيلم الحرام و انا فخور بسينما بلادي

نرجع لعمنا عز الدين ذو الفقار انا مابحبلوش غير 3 افلام:


انما تمسك بقية الافلام:

رد قلبي ده نصباية
:lol: :lol:



شارع الحب كلام فاضي



عزالدين ذو الفقار ده المخرج الوحيد اللى بيعمل من الفسيخ شربات

)

عافية يعني؟
:lol:


بامارة الكاك كاك كاك
:cry: :twisted:

ladyde
04-05-2007, 09:26 AM
يعني غادة الكاميليا مثلا و هي رواية فرنسية بتدور احداثها في المجتمع الباريسي في القرن ال 19 لما حولوها لافلام في اي حتة في العالم في امريكا في انجلترا في المانيا في الهند في اي بلد خلوا القصة زي ما هي احداثها بتدور في باريس القرن ال 19 و الابطال اسمهم مارجريت جوتييه و ارمان دو فال

ماعدا عندنا في السينما المصرية خلوهم رءوف عزمي و ليلي يسري

:twisted: :twisted: :twisted: :twisted: :mad: :mad: :mad: :mad:

بجد مش عارفة ابطل ضحك

The lion king
04-05-2007, 09:27 AM
malek el masry,
:) :)

طب ده بعد التمصير(المفروض التمصير ده اضافه للعمل الفنى وهيبان مجهود المؤلف والمخرج فى اخضاع الروايه الاجنبيه لطبيعه المجتمع اللى بيقدموا له فنهم

لكن بعد التمصير ده تلاقى الفيلم حته من الفيلم الاجنبى

انا الموضوع ماخدتش بالى منه غير من فتره قريبه

فوجئت لما شفت القيلم الاصلى ل(يوم من عمرى)مش متذكر اسم الفيلم الاجنبى

نفس لبس حليم وزبيده ثروت وكل حاجه بالضبط

وافلام كتير كده ...موعد فى البرج لذو الفقار مثلا

malek el masry
04-05-2007, 09:34 AM
[lion_king866"

طب ده بعد التمصير(المفروض التمصير ده اضافه للعمل الفنى وهيبان مجهود المؤلف والمخرج فى اخضاع الروايه الاجنبيه لطبيعه المجتمع اللى بيقدموا له فنهم

ماينفعش لان اي رواية بتنطلق من سياق اجتماعي معين فالرواية الاجنبية مالهاش معني الا في سياق المجتمع بتاعها اللهم الا الروايات ذات الطابع الفلسفي التجريدي زي هاملت مثلا او افلام المخرج السويدي الاسطورة انجمار برجمان لان الاعمال دي بتخاطب الانسان في اي مجتمع لكن اغلب الاعمال الادبية مش كده


فوجئت لما شفت القيلم الاصلى ل(يوم من عمرى)مش متذكر اسم الفيلم الاجنبى

فيلم اجازة في روما بطولة اودري هيبورن و جريجوري بك

barby
04-05-2007, 09:35 AM
malek el masry,
هو ايه بس اللي رائع؟


كمان يومين كده هتعرف

على فكرة التوبيك ده انا هتكلم فيه عن 3 افلام بس

نهر الحب و رد قلبى و الشموع السوداء

The lion king
04-05-2007, 09:37 AM
اقتباس:

فوجئت لما شفت القيلم الاصلى ل(يوم من عمرى)مش متذكر اسم الفيلم الاجنبى


فيلم اجازة في روما بطولة اودري هيبورن و جريجوري بك


:-x




الشموع السوداء

مقتبس برضو :lol:

malek el masry
04-05-2007, 09:39 AM
[

على فكرة التوبيك ده انا هتكلم فيه عن 3 افلام بس

نهر الحب و رد قلبى و الشموع السوداء

شكرا
:twisted: :twisted:

انا شكلي كده حروح انام لي اسبوع و اجي بعد ماتخلصي الافلام القاتلة دي عشان استلم التوبيك منك
:)

malek el masry
04-05-2007, 09:41 AM
الشموع السوداء

مقتبس برضو :lol:

طبعا مقتبس
:)

تخيل ان موعد مع السعادة و موعد مع الحياة مقتبسين برضه
:lol:

barby
04-05-2007, 09:43 AM
malek el masry,
التوبيك ده ملكية خاصة

و بعد اسبوع هيكون فى الارشيف :)

malek el masry
04-05-2007, 09:44 AM
barby,

حنؤممه. هي صورة؟
:-P

malek el masry
04-05-2007, 09:46 AM
علي العموم انا عندي توبيكي حبيبي توبيك مشاهد افلام حبرطع فيه زي مانا عايز
:roll:

ladyde
04-05-2007, 09:46 AM
Quote:

الشموع السوداء


مقتبس برضو


طبعا مقتبس


تخيل ان موعد مع السعادة و موعد مع الحياة مقتبسين برضه


_________________

يا رااااااااااااااجل

مقتبسين من ايه؟؟؟

barby
04-05-2007, 09:50 AM
malek el masry, lion_king866,

على فكرة يا جماعة انتوا ممكن تتكلموا براحتكم عن رد قلبى ونهر الحب

انما الشموع السوداء مش هسمح بأى كلمة متعجبنيش :twisted: :twisted:

barby
04-05-2007, 09:52 AM
malek el masry,
علي العموم انا عندي توبيكي حبيبي توبيك مشاهد افلام حبرطع فيه زي مانا عايز


هو فعلا بين الاطلال مفيهوش غير مشهد واحد بس ممكن تتكلم عليه :)

و ده بفضل عبقرية المخرج مش اكتر

ladyde
04-05-2007, 09:54 AM
انما الشموع السوداء مش هسمح بأى كلمة متعجبنيش

_________________

barby, , و انا كمان:cry: :cry: :cry:

malek el masry
04-05-2007, 09:56 AM
Quote:

الشموع السوداء


مقتبس برضو


طبعا مقتبس


تخيل ان موعد مع السعادة و موعد مع الحياة مقتبسين برضه


_________________

يا رااااااااااااااجل

مقتبسين من ايه؟؟؟


من المسرح الاوروبي. المسرح و السينما في اوروبا و امريكا كانت مليئة بالالاف من هذه الاعمال الميلودرامية عديمة الذكر و اللي بتموت بعد ميلادها علي طول من فرط تفاهتها وردائتها لتتلقفها الايادي الغليظة لكتاب السيناريو المصريين في ذلك الوقت و هات يا سرقة

تخيلي ان فيلم عائلة زيزي متاخد عن فيلم فرنسي اسمه انا و ماما و الخادمة؟ و فيلم اشاعة حب مسروق من مسرحية من مسرح الفودفيل الفرنسي؟
و 80 % من افلام اسماعيل ياسين و 100% من افلام و مسرحيات نجيب الريحاني ملطوشين من هزليات مسرح الفودفيل الفرنسي؟

The lion king
04-05-2007, 09:58 AM
على فكرة يا جماعة انتوا ممكن تتكلموا براحتكم عن رد قلبى ونهر الحب

انما الشموع السوداء مش هسمح بأى كلمة متعجبنيش

انا بحب الشموع السودا..

بس لو اتفرجتى على الاصول للافلام هتندهشى جدا وبعد كده هتضحكى خالص

امال الاسامى اللى ذكرها مالك ..ليه لها الرياده..وخصوصا ابوسيف..سموه رائد الواقعيه ليه..طبعا عشان حاجات كتير من ضمنها انه ما وقعش فى فخ الاقتباس ده

وحتى لغايه دلوقتى..لما بيطلع فيلم ..ويكون نابع من المجتمع وبيعبر عن الناس بصوره جيده..بتلاقى الناس بتهلله وما بتصدق

على فكره انا بحب رد قلبى اوى

بس عارف مالك مش بيحبه ليه

..عشان فيلم دعائى خطابى مباشرعالى النبره فى الصوت...ابطاله ضعاف فى التمثيل زى شكرى سرحان ومريم فخر الدين
يعنى فيلم من نوعيه اعمال محمد صبحى

صح يا مالك؟ :lol:

malek el masry
04-05-2007, 10:01 AM
malek el masry,
علي العموم انا عندي توبيكي حبيبي توبيك مشاهد افلام حبرطع فيه زي مانا عايز


هو فعلا بين الاطلال مفيهوش غير مشهد واحد بس ممكن تتكلم عليه :)

و ده بفضل عبقرية المخرج مش اكتر

بين الاطلال انا مش ميت فيه برضه خدي بالك. انا بس بقول انه من احسن اعمال عز
و عشان تمثيل تونة و عماد حمدي و موسيقي اندريه رايدر بالدرجة الاولي


انا راجل بتاع عاطف الطيب و محمد خان و رافت الميهي و يوسف شاهين
و صلاح ابو سيف و حسين كمال و سعيد مرزوق

ماليش انا في البكائيات الذابلة بتاعت عمو عز الدين ذو الفقار دي

The lion king
04-05-2007, 10:02 AM
80 % من افلام اسماعيل ياسين

ايوه يا مالك الله ينور عليك...انا همسك فيك هنا ومش هسيبك ابدا غير لما تكمل

فيه ممثل اسماعيل ياسين كان بيقلده وواخد منه فكره انه يسمى الافلام باسمه(اسماعيل ياسين فى الجيش)

وحتى والله نفس حركات ايديه ووشه وبقه


يا ريت يا مالك تغطى الموضوع ده لانه بجد مسخره

يا ريت تغطيه فى التوبيك بتاعك عشان توبيك باربى ما يحورش عن مساره

malek el masry
04-05-2007, 10:02 AM
barby,

الشموع السوداء مش ده بتاع روي؟
:)

barby
04-05-2007, 10:09 AM
malek el masry,

و الله يعنى مش عارف؟

عموما روى ده كان الكلب بتاع صالح سليم فعلا

malek el masry
04-05-2007, 10:12 AM
lion_king866,

رد قلبي باختصار شديد فيلم بيعتمد علي الميلودراما و انا بكره الميلودراما

مريم تعبانة طبعا انما شكري كويس جدا وهو اكثر ممثلي جيله موهبة . بس تشوفه في الافلام اللي بجد

اللص و الكلاب و شباب امراة و الزوجة الثانية و البوسطجي

علي فكرة يا باربي فيلم البوسطجي ده رائعة يحيي حقي و حسين كمال ضفره يسوي رقبة عز الدين ذو الفقار بتاعك و كل افلامه من الالف الي الياء.
:-P :-P

انا قدمت تحليل مفصل للثلاثية السينمائية الخالدة لحسين كمال: المستحيل و البوسطجي و شئ من الخوف في توبيك مشاهد افلام

http://www.el-ahly.net/ahlyegypt2/viewtopic.php?t=27666

barby
04-05-2007, 10:15 AM
malek el masry,
علي فكرة يا باربي فيلم البوسطجي ده رائعة يحيي حقي و حسين كمال ضفره يسوي رقبة عز الدين ذو الفقار بتاعك و كل افلامه من الالف الي الياء.


:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

انا هعمل خاطر لاسم حسين كمال اللى بحبه و مش هرد

malek el masry
04-05-2007, 10:17 AM
malek el masry,

و الله يعنى مش عارف؟

عموما روى ده كان الكلب بتاع صالح سليم فعلا

فيلم مالوش اي معني

لا صالح سليم عارف يمثل و لا نجاة عارفة تمثل

و قصة باهتة كده و مسطحة و مافيهاش اي عمق درامي او انساني

و برضه التيبات الجامدة اياها :المضحكاتي(فؤاد المهندس) و الشرير
(صلاح سرحان)و الام الطيبة(امينة رزق)
و الشريرة الغامضة(ملك الجمل

الفيلم مافيهوش غير الاغاني

barby
04-05-2007, 10:22 AM
malek el masry,

يا سيدى فى حاجات انا فعلا متفقة معاك فيها لكن لوسمحت اجل المناقشة
دلوقتى لما ييجى وقتها

وبعدين مش دلوقتى عندكم ليل؟ :o 8-)

malek el masry
04-05-2007, 10:28 AM
malek el masry,
علي فكرة يا باربي فيلم البوسطجي ده رائعة يحيي حقي و حسين كمال ضفره يسوي رقبة عز الدين ذو الفقار بتاعك و كل افلامه من الالف الي الياء.


:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

انا هعمل خاطر لاسم حسين كمال اللى بحبه و مش هرد

كنتي حتردي تقولي ايه؟ ماهي دي الحقيقة فعلا.
:lol: :lol:
البوسطجي بيسبق في الترتيب جميع افلام عز الدين ذو الفقار في قائمة افضل 100 فيلم في تاريخ السينما المصرية اللي وضعها استفتاء شامل لكبار النقاد السينمائيين في اواخر التسعينات

malek el masry
04-05-2007, 10:29 AM
barby,

امشي يعني؟
:o 8-)

barby
04-05-2007, 10:35 AM
malek el masry,
كنتي حتردي تقولي ايه؟ ماهي دي الحقيقة فعلا.


انا مشفتش فيلم البوسطجى ده علشان احكم

لكن اسم حسين كمال كفاية

عموما يا مالك فيلم واحد لعزالدين من اللى انا قلت عليهم كفاية قوى بالنسبة لى
لان العبرة مش بالعدد

barby
04-05-2007, 10:38 AM
barby,

امشي يعني؟
:o 8-)

انا بسأل سؤال برئ؟ 8-)

:-P :-P حد قال لك تمشى؟

malek el masry
04-05-2007, 10:46 AM
barby,

خلاص قاعد و مش ماشي
:-P :roll:

The lion king
04-05-2007, 10:48 AM
barby,

فين الصور؟

barby
04-05-2007, 10:51 AM
lion_king866,

هو انا عارفة انزل حاجة يا ريت تمتنعوا عن الردود شوية

malek el masry,
خلاص قاعد و مش ماشي


بس برضه متنساش المقولة اللى بتقول

:-P :-P وكل لبيب بالاشارة يفهم

Lord Of The Clips
04-05-2007, 10:55 AM
..عشان فيلم دعائى خطابى مباشرعالى النبره فى الصوت...ابطاله ضعاف فى التمثيل زى شكرى سرحان ومريم فخر الدين
يعنى فيلم من نوعيه اعمال محمد صبحى


اللهم ماطولك ياروح :-?

The lion king
04-05-2007, 10:57 AM
Lord Of The Clips,
:) :) :) :)

أيمن
04-05-2007, 11:00 AM
Lord Of The Clips,
معلش يا باشا
تعديل بسيط
هي
اللهم طولك يا روح
مش
اللهم ما طولك يا روح (لا قدر الله )

barby
04-05-2007, 11:05 AM
http://www.9q9q.org/index.php?image=5MSGjF4a2JiEXu

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aemady.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aemaw.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aegm.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aeaudiences.jpg

http://www.arab-celebs.com/CelebImages/aep.jpg

barby
04-05-2007, 11:08 AM
..عشان فيلم دعائى خطابى مباشرعالى النبره فى الصوت...ابطاله ضعاف فى التمثيل زى شكرى سرحان ومريم فخر الدين
يعنى فيلم من نوعيه اعمال محمد صبحى


اللهم ماطولك ياروح :-?

:lol: :lol: :lol: :lol:

kane_ahly
04-05-2007, 11:11 AM
أيمن,
يا عم انت هتمسك عالوحده
هههههههههه
:mad: :mad: :mad: :mad:
عثل هثل

Lord Of The Clips
04-05-2007, 11:16 AM
أيمن,

طب الفرق بين الجملتين ايه لغويا :)

barby
04-05-2007, 11:21 AM
Lord Of The Clips,

شادى فيه توبيك فتحه الاستاذ جمعة

كان اسمه الاملاء تقريبا

روحوا اتكلموا هناك

معلش انا عنيفة النهاردة شوية 8-)

Lord Of The Clips
04-05-2007, 11:37 AM
barby,

يعني في بتاع 15 واحد غيرنا مش طايقاهم

وجايه تعملي عنيفه علينا :-P

ايه الجرأه دي :lol:

MIB
04-05-2007, 01:32 PM
malek el masry,

و الله يعنى مش عارف؟

عموما روى ده كان الكلب بتاع صالح سليم فعلا

فيلم مالوش اي معني

لا صالح سليم عارف يمثل و لا نجاة عارفة تمثل

و قصة باهتة كده و مسطحة و مافيهاش اي عمق درامي او انساني

و برضه التيبات الجامدة اياها :المضحكاتي(فؤاد المهندس) و الشرير
(صلاح سرحان)و الام الطيبة(امينة رزق)
و الشريرة الغامضة(ملك الجمل

الفيلم مافيهوش غير الاغاني

سؤال صغير يا مالك
هو نت ليه متطرف جدا في احكامك على الاعمال الفنية
ليه ماتبصش للموضوع بنظرة اكثر بساطه من كده
في افلام عبقرية بتكون كل حاجه فيها صح
وفيه افلام بسيطة لا تعتمد الا على متعة المشاهد وانه يقضي ساعة ونص ببساطه ويخرج مبسوط
وفي افلام لا تعتمد الا على الضحك للضحك فقط بدون اي فكرة او حتى قصه

وفي كل الحالات احنا كمشاهدين بنستمتع بالمعروض على الشاشة وبنخرج مبسوطين
سواء الفيلم حرك مشاعري بمشهد درامي عنيف مثل فيلم دعاء الكروان .. او مشهد ضاحك بسيط زي افيهات توفيق الدقن في بعض الافلام التجارية

الفن موجود للمتعة

يبقى اي فن بيخرج الى الوجود هو تعب العديد من الاشخاص ويجب علينا احترامه وعدم تسخيفة حتى لو كان سخيف لأن عقلية المشاهدين تختلف من شخص لأخر

طبعا انا عجبني جدا تحليلك للأفلام كلها لأنها في الغالب بتوضح امور انا لا التفت لها اثناء مشاهدتي الفيلم .. بس بصراحه العنف في نقد بعض المخرجين والافلام انت كنت عنيف قوي فيه
:twisted: :twisted: :twisted:

نخش بقى على فيلم اللمبي

barby
04-05-2007, 03:26 PM
malek el masry,

و الله يعنى مش عارف؟

عموما روى ده كان الكلب بتاع صالح سليم فعلا

فيلم مالوش اي معني

لا صالح سليم عارف يمثل و لا نجاة عارفة تمثل

و قصة باهتة كده و مسطحة و مافيهاش اي عمق درامي او انساني

و برضه التيبات الجامدة اياها :المضحكاتي(فؤاد المهندس) و الشرير
(صلاح سرحان)و الام الطيبة(امينة رزق)
و الشريرة الغامضة(ملك الجمل

الفيلم مافيهوش غير الاغاني

سؤال صغير يا مالك
هو نت ليه متطرف جدا في احكامك على الاعمال الفنية
ليه ماتبصش للموضوع بنظرة اكثر بساطه من كده
في افلام عبقرية بتكون كل حاجه فيها صح
وفيه افلام بسيطة لا تعتمد الا على متعة المشاهد وانه يقضي ساعة ونص ببساطه ويخرج مبسوط
وفي افلام لا تعتمد الا على الضحك للضحك فقط بدون اي فكرة او حتى قصه

وفي كل الحالات احنا كمشاهدين بنستمتع بالمعروض على الشاشة وبنخرج مبسوطين
سواء الفيلم حرك مشاعري بمشهد درامي عنيف مثل فيلم دعاء الكروان .. او مشهد ضاحك بسيط زي افيهات توفيق الدقن في بعض الافلام التجارية

الفن موجود للمتعة

يبقى اي فن بيخرج الى الوجود هو تعب العديد من الاشخاص ويجب علينا احترامه وعدم تسخيفة حتى لو كان سخيف لأن عقلية المشاهدين تختلف من شخص لأخر

طبعا انا عجبني جدا تحليلك للأفلام كلها لأنها في الغالب بتوضح امور انا لا التفت لها اثناء مشاهدتي الفيلم .. بس بصراحه العنف في نقد بعض المخرجين والافلام انت كنت عنيف قوي فيه
:twisted: :twisted: :twisted:




:?: :?: :?:


عموما هو مش متطرف ولا حاجة و اغلب كلامه صح لكن مش معنى كده

ان الافلام دى سيئة او مش مطلوبة لان من النادر وجود فيلم ممتاز فى القصة و الاخراج و الاداء التمثيلى فى نفس الوقت لكن ممكن قوة احد العناصر تعوض ضعف العناصر الاخرى

يعنى مثلا اغلب افلام عزالدين ذوالفقار "ما عدا ال 3 افلام اللى هيناقشها التوبيك" مضمونها و قصتها ضعيفة نسبيا لكن

جودة الاخراج و الاداء التمثيلى الممتع تجعل الفيلم ككل جيد زى فيلم شارع الحب مثلا

المخرج قدر يوظف قدرات مجموعة كبيرة من الممثلين على رأسهم نجوم ساعة لقلبك

بشكل مناسب جعلت الفيلم ممتع و اقدر اقول ناجح ولا اشعر بالملل من الفرجة عليه

بالنسبة لفيلم الشموع السوداء فنقطة الضعف الوحيدة هى الاداء التمثيلى لنجاة

لكن اللى عوض النقطة دى بشكل كبير هى الاغانى الرائعة اللى فى الفيلم

و صالح سليم كان رائع و مش مطلوب منه اكتر من كده

و اداءه اقنع قطاع عريض من الجمهور

و فى رأيى ان البطل الاول والاخير للفيلم ده هو الرومانسى الذى يقف خلف الكاميرا :)

نخش بقى على فيلم اللمبي

لكن ده مكانه فى التوبيك بتاع مالك :)
هو هناك بيناقش اى حاجة 8)

barby
04-05-2007, 03:30 PM
barby,

يعني في بتاع 15 واحد غيرنا مش طايقاهم

وجايه تعملي عنيفه علينا :-P

ايه الجرأه دي :lol:

ما هى ناقصاكوا انتوا كمان

عايزين تقلبوا التوبيك لحصة عربى :twisted: :twisted:

MIB
04-05-2007, 03:42 PM
barby,


عموما هو مش متطرف ولا حاجة و اغلب كلامه صح لكن مش معنى كده

كلمة متطرف قصدي انه بيطلب الكمال في كل الافلام وده امر مستحيل وغير ممكن
ده قصدي بكلمة متطرف لحسن مالك يتمسك بقانون الارهاب الجديد

هو على العموم
عنيف قوي رصيف نمرة خمسة ده

malek el masry
04-05-2007, 05:31 PM
MIB,

ابدا يا وليد. ابسليوتلي علي راي الليمبي
:)

انا ماعنديش اعتراض علي افلام التسلية و الترفيه ال
entertainment
وباحب كتير منها بل كمان فيه افلام كتير بينظر لها انها افلام هايفة لكن انا بشوف فيها مضامين عميقة زي مثلا افلام فؤاد المهندس بتاعت مستر اكس و شنبو و العتبة جزاز و فيفا زلاطة

لكن انااعتراضي فقط علي المسميات و المصطلحات يعني رد قلبي و الشموع السوداءو غيرهم افلام فيها تسلية و متعة ماشي لكن ماينفعش نقول عليها افلام رائعة و عظيمة و دي تعبيرات باربي اللي اعترضت عيها

نقطة تانيةبالنسبة لفيلم الشموع السوداء بالتحديد فانا مش شايفه مسلي و لاممتع. انا شايفه ممل و غلس و بيزهق و عمري ما استمتعت بيه حتي و انا طفل صغير

MIB
04-05-2007, 05:40 PM
malek el masry,

ماهو ده اللي بيسموه لولا اختلاف الاذواق لبارت السلع
انا مثلا فيلم الشموع السوداء بيعجبني
واكيد هو بيعجبني عشان بحب صالح سليم بس
لكن مش معنى كده انه من كلاسكيات السينما المصريه
بس بيحقق مشاهدة عالية جدا جدا

malek el masry,
تصدق انه فيلم اللي بالي بالك بتاع محمد سعد بيحقق مشاهدة غير مسبوقه في الفضائيات المفتوحه
لدرجة ان روتانا سينما وميلودي افلام بيعرضوا الفيلم مرتين في الاسبوع
وكل لما اسأل حد الاقيه اتفرج على الفيلم رغم التكرار


لكن انااعتراضي فقط علي المسميات و المصطلحات يعني رد قلبي و الشموع السوداءو غيرهم افلام فيها تسلية و متعة ماشي لكن ماينفعش نقول عليها افلام رائعة و عظيمة و دي تعبيرات باربي اللي اعترضت عيها

خلينا نقول الحق
الافلام العظيمة والرائعة هي الافلام التي يجمع عليها الجميع بلا استثناء
واعتقد ان فيلم رد قلبي مش من الافلام دي
انا شايف انه فيلم طويل وبايخ ويفتقر الى الحبكة الدرامية في القصة
ويعتمد على الصدفة الساذجة في توجيه الاحداث

فيلم الشموع السوداء من الافلام التجارية اللي اتعمل من اجل الاستفادة من نجومية صالح سليم ونجح بشدة مع الجماهير لتواجد صالح سليم في الفيلم
واعتقد ان الفيلم ده لو كان البطل اي حد غير صالح سليم كان هايبقى زيه زي فيلم غريبه بتاع نجاة

malek el masry
04-05-2007, 06:01 PM
فيلم غريبه بتاع نجاة

:lol: :lol: :lol:

MIB
04-05-2007, 06:05 PM
فيلم غريبه بتاع نجاة

:lol: :lol: :lol:

شكل الاسم غلط طالما ضحكت قوي
هو مش ده الفيلم اللي عملته مع احمد رمزي

malek el masry
04-05-2007, 06:06 PM
MIB,

علي فكرة فيه افلام لم تلق اجماعا من الجمهور و النقاد عليها لكنها تظل افلام عظيمة

. افلام زي الاختيار و عودة الابن الضال ليوسف شاهين سقطت جماهيريا سواء زمان او دلوقت و لكنها افلام عظيمة.

فيلما رافت الميهي للحب قصة اخيرة و عيون لا تنام افلام عبقرية مذهلة لكنها ماتزال حتي الان غير ناجحة جماهيريا.

فيلم خيري بشارة الطوق و الاسورة جميل جدا لكنه مايزال غير ناجح جماهيريا

و القائمة تطول

malek el masry
04-05-2007, 06:08 PM
فيلم غريبه بتاع نجاة

:lol: :lol: :lol:

شكل الاسم غلط طالما ضحكت قوي
هو مش ده الفيلم اللي عملته مع احمد رمزي

لا
الاسم صحيح.

انا بس ضحكت علي التشبيه بتاعك ان الشموع السوداء لو ماكانش فيه صالح سليم كان بقي زي فيلم غريبة لانه فيلم متخلف و رخم جدا فعلا
:)

MIB
04-05-2007, 06:10 PM
malek el masry,

انا قصدي بالاجماع
هو اجماع الخبراء في فنون الشاشة الفضية
مش قصدي الجماهير خالص
والا كان فيلم اللي بالي بالك هو اعظم فيلم في تاريخ السينما المصرية

malek el masry
04-05-2007, 06:11 PM
MIB,

علي فكرة صالح سليم قام ببطولة فيلم الباب المفتوح قصة لطيفة الزيات و اخراج بركات و بطولة فاتن حمامة و محمود مرسي

و تصدق بالله ان صالح سليم كان ابوخ حاجة و كان نقطة الضعف في الفيلم الجميل ده؟
:)

MIB
04-05-2007, 06:14 PM
فيلم غريبه بتاع نجاة

:lol: :lol: :lol:

شكل الاسم غلط طالما ضحكت قوي
هو مش ده الفيلم اللي عملته مع احمد رمزي

لا
الاسم صحيح.

انا بس ضحكت علي التشبيه بتاعك ان الشموع السوداء لو ماكانش فيه صالح سليم كان بقي زي فيلم غريبة لانه فيلم متخلف و رخم جدا فعلا
:)

انا قاصد التشبية
انت اسأل اي حد بيحب فيلم الشموع السوداء
انت بتحب الفيلم ليه؟
هايقولك عشان صالح سليم
غير كده الفيلم اقل من العادي
وحبنا لصالح سليم واغنية لا تكذبي رفع من قيمة الفيلم الى فيلم جيد
غير كده القصة ساذجة جدا
كاره المرأة المعقد اللي يقابل البنت الغلبانه اللي تعيد الامل ليه تاني وفجأة تروح من ايده ويدور عليها
بجد صالح سليم ده رائع

The lion king
04-05-2007, 06:18 PM
فينك يا باربى تيجى تشوفى اللى
بيجرى لفيلم الشموع السودا :lol:

malek el masry
04-05-2007, 06:20 PM
malek el masry,

انا قصدي بالاجماع
هو اجماع الخبراء في فنون الشاشة الفضية
مش قصدي الجماهير خالص
والا كان فيلم اللي بالي بالك هو اعظم فيلم في تاريخ السينما المصرية

اجماع الخبراء ماشي

طبعا فيه افلام مجمع عليها من الجميع لكن تظل فيه اختلافات مهمة في التصنيفات و الترتيب يعني انا مثلا زمان كنت افضل سينما عاطف الطيب عن سينما محمد خان لكن دلوقت بقدر محمد خان اكتر

سينما رافت الميهي في الثمانينات و السبعينات انا شايف انها لم تنل ماتستحقه من اشادة و مكانة و اعني افلام زي للحب قصة اخيرة و عيون لا تنام و علي من نطلق الرصاص و الافوكاتو برغم انها افلام عبقرية

سينما سعيد مرزوق ايضا
underrated
كتير

بينما عندك عمك عز الدين ذو الفقار ده
overrated
مثلا


و هكذا

MIB
04-05-2007, 06:46 PM
فينك يا باربى تيجى تشوفى اللى
بيجرى لفيلم الشموع السودا :lol:

انا على فكرة بعشق فيلم الشموع السوداء
وكل لما بيجي بتفرج عليه
بس عشان صالح سليم مش اكتر
لكن لو شلت صالح سليم منه يبقى فيلم اقل من العادي

MIB
04-05-2007, 06:49 PM
malek el masry,


طبعا فيه افلام مجمع عليها من الجميع لكن تظل فيه اختلافات مهمة في التصنيفات و الترتيب يعني انا مثلا زمان كنت افضل سينما عاطف الطيب عن سينما محمد خان لكن دلوقت بقدر محمد خان اكتر


اجماع الخبراء بيخلي الفيلم عبقري او لا
لكن الفروق في التصنيفات والترتيب ده مالناش دعوه بيها
يعني مثلا انا مايهمنيش ان فيلم الهروب احسن ولا فيلم البريء
انا اللي يهمني ان الفيلمين من اروع الافلام وبستمتع بيهم جدا

malek el masry
04-05-2007, 06:53 PM
MIB,

ok u have a point here and I agree

The lion king
04-05-2007, 06:58 PM
MIB,

هو لا يختلف عن كثير من افلام الفتره اللى اتعمل فيهاو يعتبر فيلم كويس اوى بالنظر

للوضع ايامها

اوانا بحبه جدا برضو..بس مش عارف صحيح لو حد تانى مكان صالح كان ايه اللى حصل

malek el masry
04-05-2007, 07:08 PM
MIB,

هو لا يختلف عن كثير من افلام الفتره اللى اتعمل فيها


لا يختلف
عن اغلب افلام الفترة دي مظبوط

لكن برضه وقتها كان فيه درر و روائع مش كتير اي نعم لكن هي دي اللي المفروض نخصص وقتنا للكلام عليها

المفروض نتكلم عن التبر القليل مش التبن الكثير

ايه لزمة الكلام عن فيلم افيريج اصلا؟

كل قيمته انه بطولة لاعب كرة اسطوري و فيه اغنية شهيرة. و ماعدا ذلك فهو فيلم عادي و اقل من العادي كمان

The lion king
04-05-2007, 07:17 PM
malek el masry,
اصل الحاجات دى الواحد ارتبط واتعلق بها وحبها منذ الصغر

والحب والعاطفه لا علاقه له بالموضوعيه والتقييم الموضوعى

فيلم فنيا على قده..بس الواحد بيحبه...وخصوصا ان مفيهوش حاجه تخلينا نكرهه

انا لاحظت حاجه دلوقتى..ان اسم الفيلم كمان مش مقنع

(الشموع السودا) مالوش علاقه بالقصه

barby
04-05-2007, 07:22 PM
lion_king866,
اوانا بحبه جدا برضو..بس مش عارف صحيح لو حد تانى مكان صالح كان ايه اللى حصل


حاجة غريبة قوى والله

يعنى الفيلم من عيبوبه ان من غير صالح سليم كان هيبقى فاشل

انا شايفة ان شخصية صالح سليم نفسها هى السبب فى نجاح

لكن مش بسبب انه هو نجم الكرة الاسطورى

بدليل ان الفيلم ده هو السبب فى نجومية صالح سليم بالنسبة للاجيال اللى مشافتش صالح سليم اساسا

فينك يا باربى تيجى تشوفى اللى
بيجرى لفيلم الشموع السودا :lol:

عادى
الفيلم مش محتاج شهادة من حد 8-)

The lion king
04-05-2007, 07:27 PM
barby,

على فكره ..صالح توقف عن التمثيل لانه ما اقتنعش انه هو ممثل اصلا..وده كلام صالح نفسه

barby
04-05-2007, 07:38 PM
lion_king866,
على فكره ..صالح توقف عن التمثيل لانه ما اقتنعش انه هو ممثل اصلا..وده كلام صالح نفسه


انا عارفة وقريت الكلام ده فعلا

لكن هل ده يخلينى اقول على حاجة انا شايفاها كويسة ومقتنعة بيها

انها اى كلام

The lion king
04-05-2007, 07:42 PM
لكن هل ده يخلينى اقول على حاجة انا شايفاها كويسة ومقتنعة بيها

انها اى كلام


اخضعيه للمقاييس الفنيه
وانا قلت رايى فى الفيلم


هو لا يختلف عن كثير من افلام الفتره اللى اتعمل فيهاو يعتبر فيلم كويس اوى بالنظر

للوضع ايامها

زائد انه مقتبس زى ما قلنا قبل كده

Melody33
04-05-2007, 07:57 PM
malek el masry,


رد قلبي ده نصباية

ده من كلاسيكيات السينما المصرية :mad:

مقرر ... سهرة 22/7 لازم تكون مع رد قلبى :twisted:


فيلم الحرام ده يضارع اعظم افلام الواقعية الاشتراكية العالمية. انا ببقي افرج اصدقائي الاجانب علي فيلم الحرام و انا فخور بسينما بلادي

:?: :?: :?: :?: :D :D


شارع الحب كلام فاضي

:?: :?: ... ماعدا أغانيه :???:


موعد بتاع السعادة بتاع كاك كاك كاك

هههههههههههههاه ... أكتر حاجة ضحكتنى فى 2007 لغاية دلوقت :lol: :lol: :lol: :lol:


يا ساتر علي الرخامة و الغلاسة. دي الافلام الوحيدة اللي كرهت فيها تونة

أنا معاك ... مش فاهم أزاى فاتن تعمل فيلم زى بتاع كاك كاك ده؟؟! :o :o


الشموع السوداء مش ده بتاع روي؟
فيلم مالوش اي معني
الفيلم مافيهوش غير الاغاني

يا ساااتر ... الفيلم ده كرهنى فى أغانيه :shock: ... و كفاية كده علشان خاطر باربى و الليدى.

TamerSherif
04-05-2007, 08:00 PM
ابن الجناينى بقا ضابط يا انجى

TamerSherif
04-05-2007, 08:02 PM
انجى اطلعى بره

TamerSherif
04-05-2007, 08:05 PM
barby,

أنا كنت معدى قلت أسلم بس...توبيك حلو بجد و مناقشات مفيده
:?:

Melody33
04-05-2007, 08:08 PM
barby,


انا قلت الاجازة هتبقى هباب

:lol: :lol:


انما الشموع السوداء مش هسمح بأى كلمة متعجبنيش

مادام الموضوع كده ... ياريت تنويه قبل مناقشة الشموع السوداء علشان أخد دورى فى الأجازات (بعيد عن الكومبيوتر و النت) :lol:


هو فعلا بين الاطلال مفيهوش غير مشهد واحد بس ممكن تتكلم عليه

تلاقيه مشهد النهاية ... (و عندما يغيب قرص الشمس الدامى فأذكرينى) :lol:

barby
04-05-2007, 08:09 PM
رد قلـبى


http://www.art-tv.net/Images/ShowsImages/MovieChannel/856/Large/rd_medium.jpg

شكري سرحان
حسين رياض
صلاح ذو الفقار
أحمد مظهر
كمال ياسين
أحمد علام
رشدى أباظة
هند رستم
مريم فخر الدين
زهرة العلا

اخراج : عز الدين ذو الفقار


إنتاج : آسيا
قصة : يوسف السباعي
تصوير : وحيد فريد
حوار : عز الدين ذو الفقار , يوسف السباعي
سيناريو : عز الدين ذو الفقار
مناظر : أنطون بوليزوس موسيقى
: فؤاد الظاهري
مونتاج : كمال أبو العلا

barby
04-05-2007, 08:11 PM
http://www.art-tv.net/PplImages/MovieChannel/Actors/87/ismailfimganin_star2_hindru.jpghttp://www.art-tv.net/PplImages/MovieChannel/Actors/100/slah-el-dein_ahmed-mazhr_star1t.jpghttp://www.art-tv.net/PplImages/MovieChannel/Actors/168/Sharee%20El%20Hob_star4_hussin%20ryad.jpg
http://www.art-tv.net/PplImages/MovieChannel/Actors/231/shrouqGhroub_star4_Rshdy.jpghttp://www.art-tv.net/PplImages/MovieChannel/Actors/634/mratymdiram_star2_SZ.jpghttp://www.art-tv.net/PplImages/MoviesAmerica/Actors/1006/aziza_star2_shkrysr7av.jpg


اشترك فى عمل هذا الفيلم مجموعة من ضباط الجيش الذين عايشوا ثورة يوليو وهم المخرج عز الدين ذو الفقار والمؤلف يوسف السباعى و احد أبطال الفيلم الفارس احمد مظهر و ضابط الشرطة صلاح ذو الفقار و سنبدأ بتقديم أهم الشخصيات

barby
04-05-2007, 08:12 PM
[align=center]
آســــــيا(1927-1977

]http://mashy.com/uploads/137/01.jpg

لقبت برائدة الفيلم التاريخي و سيدة الإنتاج الرفيع..أفلامها تصطبغ بالجراءة في تقديم التجارب الجديدة ..
هي أقدم منتجة سينمائية منذ فيلم "غادة الصحراء" (1929) حتى فيلم" الشيطان و الخريف"(1971) . بدأت آسيا كممثلة ثم اعتزلت التمثيل و تفرغت للإنتاج السينمائي الذي يحتاج إلى فن و إدارة فكانت تختار القصة الناجحة التي تتلاءم مع أذواق الجماهير كما كانت تختار المخرج المناسب و تشترك معه في توزيع الأدوار..
في مراحل إنتاجها الأولى كانت تعتمد على المخرج الواحد كأحمد جلال و بركات و حلمي رفله.. كما كانت تعتمد على طاقم ثابت من النجوم يتكرر في معظم أفلامنا .
مرحلة تعاون آسيا مع عز الدين ذوالفقار تستحق التوقف.. فقد فقدما معا "رد قلبي" الذي يعد فيلما ملحميا يروى قصة الثورة من خلال قصة حب. حقق هذا الفيلم نجاحا كبيرا في الداخل و الخارج مما دفع منتجته إلى إنتاج فيلم أضخم عن تاريخ الناصر صلاح الدين (1963) و قد كان مقررا أن يقوم عز الدين بإخراجه، وتم اختيار الأبطال.. كما اشترك عز الدين في كتابة سيناريو الفيلم مع كل من يوسف السباعي و عبد الرحمن الشرقاوى..إلا أن ظروف مرض عز الدين حالت دون إخراجه للفيلم فاقترح على آسيا أن يقوم المخرج الشاب حينذاك يوسف شاهين بإخراج الفيلم.

barby
04-05-2007, 08:13 PM
عزالدين ذو الفقار

http://www.9q9q.org/index.php?image=crxfHeegBuwSa4

28 أكتوبر 1919 - يوليو 1963: مخرج سينمائي و كان قبل أن يسلك الفن يعمل ضابطا بالقوات المسلحة فيستقيل بعد ذلك و هو برتبة نقيب ليعمل بالسينما .و بدأ بالعمل مساعدا لمخرج يدعى محمد عبد الجواد و من الطريف أن محمد عبدا لجواد عمل مساعدا لعز الدين فيما بعد. و قام عزا لدين بإخراج أول أفلامه عام 1947 م و هو فيلم أسير الظلام. و أيضا من إخوته الذين عملوا في مجال السينما كل من محمود ذو الفقار و صلاح ذو الفقار. تزوج من فاتن حمامة التي عملت معه في مجموعه كبيرة من الأفلام. كانت البداية في فيلم أبو زيد الهلالي عام 1947 الذي أتى بعده عدة أفلام سينمائية متميزة أهمها أنا الماضى عام 1951 و سلوا قلبي عام 1952 و موعد مع الحياة عام 1953 و موعد مع السعادةعام 1954 و طريق الأمل عام 1957 و بين الأطلال عام 1959 و أخيرا نهر الحب عام 1960

الفارس يوسف السباعى

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ar/e/e9/Yousef.jpg

من مواليد 17 يونيو 1917 -الدرب الاحمر-القاهرة
تخرج السباعي من الكلية الحربية في عام 1937. منذ ذلك الحين تولي العديد من المناصب منها التدريس في الكلية الحربية. تم تعيينة في عام 1952 مديرا للمتحف الحربي و تدرج في المناصب حتى وصل إلى رتبة عميد.
وهو أديب مصرى بارزة شغل منصب وزير الثقافة عام 1973،و رئيس مؤسسة الاهرام ونقيب الصحفيين. قدم 22 مجموعة قصصية واصدر 16 رواية اخرها العمر لحظة عام 1972، نال جائزة الدولة التقديرية عام 1973 وعددا كبيرا من الاوسمة. لم يكن اديبا عاديا بل كان من طراز خاص وسياسيا على درجة عالية من الحنكة والذكاء. ورأس السباعي تحرير عدد من المجلات منها (الرسالة الجديدة) و(اخر ساعة) و(المصور) وصحـــيفة (الاهرام) وعيّنه الرئيس المصري السابق أنور السادات وزيرا للثقافة وظل يشغل منصبه إلى ان اغــتيل في قبرص في فبراير عام 1978 بسبب تأييده لمبادرة السادات بعقد سلام مع إسرائيل منذ سافر إلى القدس عام 1977

barby
04-05-2007, 08:14 PM
الفارس احمد مظهر

http://www.art-tv.net/PplImages/MovieChannel/Actors/100/slah-el-dein_ahmed-mazhr_star1t.jpg

ولد عام 1917،لقب بالإنسان و الفنان لما يمتاز به من أخلاق نبيلة و حس راق، كما لقب بفارس الشاشة الفضية لما يمتاز به من ملامح و أخلاق فريدة .. أثرى السينما المصرية بالعديد من الأفلام المتميزة. حظي بإعجاب و تقدير الجماهير و النقاد.
تخرج مظهر من الكلية الحربية عام 1938. كان زملاءه جمال عبد الناصر و أنور السادات رؤساء مصر السابقون، بالإضافة إلى يوسف السباعي الكاتب الروائي الكبير و وزير الثقافة الأسبق، و عز الدين ذوالفقار المخرج الرومانسي الكبير. استقال أحمد مظهر رتبة لواء عام 1957 للتفرغ للتمثيل.
برع مظهر في الفروسية و قفز الحواجز، الملاكمة، و السلاح، مع ذلك ظل حبه الكبير للقراءة و الزراعة و حب الحيوان.
بدأ مظهر حباته كممثل عام 1951 و كان لم يزل بسلاح الفرسان، فقد وقع الاخيار عليه لبطولة فيلم ظهور الإسلام لما يتمتع به قدرات و مهارات فائقة في ركوب الخيل كذا لإتقانه الأداء باللغة العربية الفصحى.
بعد عدة سنوات استقال مظهر من سلاح الفرسان و قرر التفرغ للتمثيل، فأثرى تاريخ مصر السينمائي بالعديد من الأفلام.
و تعتبر بداية أحمد السينمائية الحقيقية هي قيامه بدور الأمير في فيلم رد قلبي من إخراج زميل دراسته عز الدين ذوالفقار حيث أثبت أحمد في هذا الفيلم قدرته الكبيرة على التعبير و الأداء التمثيلي فنال اعجاب و تقدير المفرجين و النقاد.. رغم أن الدور الذي لعبه كان دور شرير و غير محبب إلى القلب و لكن حضور و أداء أحمد حافظ مظهر كما كتب اسمه على تترات الفيلم في ذلك الوقت كان ينبئ بظهور ممثل سيكون له شأن عظيم في السينما المصرية و هذا ما حدث بالفعل. و رغم أن رد قلبي ليس أول أفلامه إذ ظهر قبل ذلك بعدة سنوات في فيلم ظهور الإسلام ثم ابتعد عن الساحة عدة سنوات إلا أن عودته إلى التمثيل مرة أخرى في رد قلبي كان هو الانطلاقة الحقيقية نحو النجومية

TamerSherif
04-05-2007, 08:14 PM
barby,

فيه ايه؟؟؟؟؟
:shock: :shock:

barby
04-05-2007, 08:15 PM
صلاح ذوالفقار

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/ar/7/71/Salah.jpg


ولد في 18 يناير 1926 في المحلة الكبرى، حيث كان والده الأميرالاي أحمد مراد ذو الفقار يعمل مأموراً لها في ذلك الوقت. كان ترتيبه الرابع بين الأشقاء الخمسة. وفى البداية غلب الطابع العسكري على الأسرة، فاختار الشقيقان الأكبر المخرج الراحل عز الدين ذو الفقار واللواء كمال ذو الفقار، الكلية الحربية. إلا أن صلاح ذو الفقار الذي اتخذ من والده ضابط الشرطة مثلاً أعلى له في خلقه وعمله وإنسانيته ورجولته وانضباطه، قرر أيضاً أن يحذو حذوه في مهنته.


تخرج من كلية الشرطة في عام 1946 وكان ضابطاً متميزاً علماً وخلقاً، وكان أيضاً بطلاً رياضياً، فحصل على بطولة الجمهورية في الملاكمة وفى الرماية للأسلحة الصغيرة، كما كان عضواً بارزاً في فريق كلية الشرطة لكرة القدم.

http://www.9q9q.org/index.php?image=2lrTwSIKgTURmL

وفى عام 1949 انضم إلى أسرة كلية الشرطة ضابطاً ومعلماً، وتحمل دائماً مسئولية تعليم وقيادة سرايا المستجدين، وكان يقول "سرايا المستجدين هي مصانع الرجال"، وتخرج من تحت يديه آلاف من الطلبة تأثروا به بشكل غير عادى كمثل أعلى وكقائد وإنسان ومعلم.
وفى عام 1951 تطوع للاشتراك في معركة الشرطة في الإسماعيلية والتى أصبحت بعد ذلك عيداً للشرطة، وقد حصل على نوط الواجب تقديراً وعرفاناً لدوره الوطني البارز.
وفى عام 1956 قاد – بمبادرة شخصية منه – تسعة عشر طالباً من كلية الشرطة تطوعوا للقيام بأعمال فدائية في منطقة القناة بعد احتلال بورسعيد أثناء العدوان الثلاثي في عام 1956، وكرمه الرئيس جمال عبد الناصر على بطولته.
في هذا الوقت كان أخواه عز الدين ذوالفقار و محمود ذوالفقار يعملون بالإخراج.. و كان يستهويه الحضور في أوقات فراغه لمتابعة التصوير:: عام (1945) و (1955) طلب منه عز الدين القيام بدور في فيلم عيون سهراته و كان عليه الحصول على تصريح مؤقت من الداخلية التي كان يرأسها في ذلك الوقت زكريا محي الدين.. ثم عمل فيلمين أخريين.. بالتصريح المؤقت
استهو السينما و قرر التفرغ للتمثيل.. في عام (1957) تقدم صلاح ذوالفقار بطلب معاش مبكر من الرئيس جمال عبد الناصر و بالفعل نظرا لتاريخه و عطاءه وافق الرئيس على منحه معاش استثنائي.

barby
04-05-2007, 08:16 PM
http://www.9q9q.org/index.php?image=YiogIfHJf974Ed

قصة الحب الخالدة بين على ابن الجناينى و إنجى إبنة الأمير التى أصبحت اشبه بالدليل السينمائى المفضل لكل صناع الافلام الرومانسية فى السينما المصرية، و الفضل يعود بالطبع إلى "الأستاذ" عز الدين ذو الفقار و المنتجة الاسطورية آسيا.

عز الدين ذو الفقار يواصل فى "رد قلبى" تقديم معادلته السينمائية الناجحة بين التأثر المحلوظ بالسينما الهوليودية ذات الإنتاج الضخم، و لكن بمذاق "مصرى" خاص، فى فيلم تم برعاية كاملة هذه المرة من رجال ثورة يوليو ، و فى مقدمتهم الرئيس جمال عبد الناصر شخصياً، بداية من التواجد بمواقع التصوير بأستوديو مصر و نهاية بحضور العرض الأول.

http://www.9q9q.org/index.php?image=uDJHkG15YPQnWt

"رد قلبى" يقدم قصة الحب الوحيدة التى انجحتها ثورة، حيث باعدت الفوارق الطبقية السائدة قبل قيام الثورة بين على ابن الجناينى و إنجى بنت الأمير، قبل أن تجمعهما مرة أخرى بعد سلسلة من "الكوارث" و الاحباطات و الحروب أيضاً.

barby
04-05-2007, 08:17 PM
http://www.9q9q.org/index.php?image=KZaKnJ6a1PRNmi
العرض الخاص للفيلم فى سينما كايرو

http://www.9q9q.org/index.php?image=FU0LoKmoJVXTgB

اسيا وعزالدين ذوالفقار مع جمال عبد الناصر

http://www.9q9q.org/index.php?image=uDJiKhOQmWVuhg

شكرى سرحان يصافح جمال عبد الناصر فى سينما كايرو بعد عرض الفيلم....وبعد ذلك منحة الريس وسام الجمهورية وقال له عبدالناصر لقد استطعت دائما ان تعبر بصدق ونجاح عن شخصيه ابن مصر البار‏,‏ ولن ننسي لك ابدا فيلم رد قلبي

Melody33
04-05-2007, 08:30 PM
TamerSherif,


انجى اطلعى بره

أيه ده يا أستاذ ... أنت هتلخبط الحوار كده! :lol:

علاء يطل من الشرفة ممسكا بمسدسه: أنجى ... أرجعى يا أنجى.
أنجى (بلهفة) : حاسب يا على.
علاء: المرة اللى فاتت الطلقة جت فى دراعك يا شاطر ... المرة دى فى دماغك.
علاء يطلق رصاصاته تجاه على ... طاخ طاخ.
على أصيب فى قدمه و يختبىء خلف سيارته العسكرية و أنجى تنطلق نحوه فى لهفة.
علاء: ههههههههاه ... بتستخبى ورا واحدة ست؟! و يواصل أطلاق رصاصاته.
على يستدير من الناحية الأخرى و يطلق رصاصة تصيب علاء فى قلبه و يسقط من الشرفة ميتا.
أنجى ملتاعة و تتفقد جرح على ... و على ينظر أليه بحنان و هو يتحامل على نفسه للوقوف.


:roll: :roll: :roll:

TamerSherif
04-05-2007, 08:41 PM
Melody33,

ايه يا ربى ده.....سيناريو و أخراج ولا أحلى ولا أروع
أنما ايه موضوع رسيرفد ده؟؟؟؟؟ مش الفيلم برضه رد قلبى؟؟؟؟
:lol: :lol: :lol:

barby
04-05-2007, 08:49 PM
TamerSherif,
ارجع لصفحة 20

هتلاقينى بنزل كل حاجة :)

The lion king
04-05-2007, 08:51 PM
barby,

انتى بتحجزى مكان :)

هو نظام اللى يلحق :lol:

malek el masry
04-05-2007, 08:53 PM
يا جماعة انا حمشي بقي احسن باربي تضربني ولا حاجة
:lol: :lol:

لا تقول عليا بوظتلها التوبيك ولا حاجة
:roll: :roll:



صالح سليم ممثل كويس؟
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock:


شكرا
:twisted:

barby
04-05-2007, 08:54 PM
lion_king866,

I don't want Interruptions :)

TamerSherif
04-05-2007, 08:58 PM
يعنى محدش له دعوه من الأخر.....حكومه

barby
04-05-2007, 09:03 PM
malek el masry,
صالح سليم ممثل كويس؟


نتكلم فى الموضوع ده بعدين احنا دلوقتى فى رد قلبى :)

barby
04-05-2007, 10:12 PM
Topic is open again :???:

دلوقتى احب اعرف رأيكم فى اداء كل ممثل

و اجمل المشاهد فى الفيلم

barby
04-05-2007, 10:25 PM
شكرى سرحان: اداءه عبقرى كالعادة , فنان موهوب حقيقى

مريم فخر الدين: ملهاش فى التمثيل بصراحة لكن شكلها مناسب جدا و مقنعة جدا فى دور الاميرة

احمد مظهر: اداء عبقرى جدا و برنس حقيقى :) صوت وصورة مش زى مريم صورة بس
و مفيش لا قبله ولا بعده فى ركوب الخيل
:lol: احسن جملة عجبتنى هى شوف يا شاطر فى دماغك بالظبط"

صلاح ذوالفقار و رشدى اباظة كانوا عاملين جو ظريف فى الفيلم

اجمل المشاهد فى الفيلم بالنسبة لى هو المشهد اللى بيذاع فيه قوانين الاصلاح الزراعى
واحمد مظهر بيضرب نار على الراديو وقتها المخرج قفل الصوت على المشهد
واتفرجنا عليه صورة بس مع استمرار صوت الراديو كان مشهد رائع الحقيقة

malek el masry
04-05-2007, 11:02 PM
هند رستم ماكانتش سهلة برضه في الفيلم ده.

رقصت و حرقت الجواب و اتحرقت

مش سهلة ابدا

barby
04-05-2007, 11:12 PM
malek el masry,
حرقت الجواب


بالظبط انا بحب المشهد بتاع حرق الجواب ده قوى :-P

malek el masry
04-05-2007, 11:34 PM
بنت حلال قوي هند رستم

malek el masry
04-05-2007, 11:36 PM
وفيه المشهد كمان بتاع علي يا ويكا كان مؤثر جدا

و عندك الدور بتاع زهرة العلا مختلف تماما عن كل ادوارها السابقة و اللاحقة. فيه عمق مش طبيعي

د. ياسر نجم
04-05-2007, 11:40 PM
مالك شكله مابيعجبوش الفيلم ده

Lord Of The Clips
04-05-2007, 11:45 PM
د. ياسر نجم,

تفتكر :-P

barby
04-05-2007, 11:45 PM
malek el masry,
وفيه المشهد كمان بتاع علي يا ويكا كان مؤثر جدا

و عندك الدور بتاع زهرة العلا مختلف تماما عن كل ادوارها السابقة و اللاحقة. فيه عمق مش طبيعي

:lol: :lol:
شوف يا ابنى من الاخر كده الفيلم كله على بعضه عاجبنى بنقط ضعفه وقوته

د. ياسر نجم,

هو من امتى بيعجبه حاجة :)

malek el masry
04-05-2007, 11:49 PM
barby,

طب هو عاجبك احنا ذنبنا ايه؟
:-P

malek el masry
04-05-2007, 11:51 PM
[

هو من امتى بيعجبه حاجة :)

خلقت لاعترض كما قال مكسيم جوركي
:roll:

لا طبعا فيه افلام كتيييير بحبها و بتكلم عنها باسهاب في توبيك مشاهد افلام

malek el masry
04-05-2007, 11:54 PM
بالنسبة لافلام ثورة يوليو اعتقد غروب و شروق احلي كتييييير من رد قلبي يكفي بس سيناريو رافت الميهي و تمثيل محمود المليجي و سعاد حسني

barby
04-05-2007, 11:55 PM
malek el masry,

الاصح هو مش عاجبك احنا اللى ذنبنا ايه

انا بفكر اقفل التوبيك قبل ما امشى وافتحه تانى يوم الصبح
:)

malek el masry
04-05-2007, 11:58 PM
مالك شكله مابيعجبوش الفيلم ده

ده فيلم نصباية

باختصار شديد
:)

malek el masry
04-06-2007, 12:00 AM
malek el masry,

الاصح هو مش عاجبك احنا اللى ذنبنا ايه

:)

مش انا لوحدي اللي مش عاجبني: فيه كمان وليد و الي حد ما ماجد

و الشموع السوداء مش عاجبنا كلنا باستثنائك انت وداليا

بس مش دي الفكرة

الموضوع ان الفيلم ده كلنا حافظينه من كتر ما هو مقرر علينا فحنستفيد ايه من الكلام عليه هنا؟

ما اعتقدش فيه حاجة جديدة ممكن نعرفها

malek el masry
04-06-2007, 12:02 AM
عز الدين ذو الفقار عنده فيلم جيد جدا اسمه امراة في الطريق و فيه ناس كتير ماتعرفوش رغم ان النقاد بيعتبروه من اهم افلام الخمسينات

مانتكلم عليه احسن؟
:razz:

barby
04-06-2007, 12:03 AM
malek el masry,
الموضوع ان الفيلم ده كلنا حافظينه من كتر ما هو مقرر علينا فحنستفيد ايه من الكلام عليه هنا؟

ما اعتقدش فيه حاجة جديدة ممكن نعرفها


انا لسه متكلمتش عليه

النهاردة تمهيد يا كابتن وانا فى انتظار الاستاذ ايجل

لان كلامى هيكون معاه 8-)

malek el masry
04-06-2007, 12:04 AM
barby,

حتطلعوا نظرية جديدة يعني؟
:-P

Lord Of The Clips
04-06-2007, 12:17 AM
malek el masry,

انت بتقلل من قدرات باربي وايجل :o

malek el masry
04-06-2007, 12:21 AM
malek el masry,

انت بتقلل من قدرات باربي وايجل :o

اطلع انت منها يا ابو الكباتن ماشي؟
:lol:

د. ياسر نجم
04-06-2007, 12:21 AM
مالك المصرى,
أتفق معك بالنسبة لرد قلبى

د. ياسر نجم
04-06-2007, 12:26 AM
barby,

ألف شكر على المجهود المتميز
لأن الفيلم يعتبر من الكلاسيكيات الهامة فى تاريخ السينما المصرية بصرف النظر عن رأينا فيه

eagle43
04-06-2007, 12:32 AM
عز الدين ذو الفقار عنده فيلم جيد جدا اسمه امراة في الطريق و فيه ناس كتير ماتعرفوش رغم ان النقاد بيعتبروه من اهم افلام الخمسينات

مانتكلم عليه احسن؟

:lol: :lol: :lol:
malek el masry,
شئ عجيب ما هو رد قلبى و الشموع السوداء من اهم مائه فيلم فى تاريخ السينما المصريه على الاطلاق
:twisted: :twisted: :twisted:

Lord Of The Clips
04-06-2007, 12:38 AM
malek el masry,

ياعم الناس دي عزاز عليا :x

ومرضاش يتهانو قدامي بالطريقه دي :)

malek el masry
04-06-2007, 12:41 AM
عز الدين ذو الفقار عنده فيلم جيد جدا اسمه امراة في الطريق و فيه ناس كتير ماتعرفوش رغم ان النقاد بيعتبروه من اهم افلام الخمسينات

مانتكلم عليه احسن؟

:lol: :lol: :lol:
malek el masry,
شئ عجيب ما هو رد قلبى و الشموع السوداء من اهم مائه فيلم فى تاريخ السينما المصريه على الاطلاق
:twisted: :twisted: :twisted:

ماهو ده الخطا اللي في القائمة
:lol:

malek el masry
04-06-2007, 12:43 AM
Lord Of The Clips,

لا و النبي؟
:-P

malek el masry
04-06-2007, 12:47 AM
eagle43,

علي فكرة الشموع السوداء مش ضمن قائمة احسن 100 فيلم في تاريخ السينما المصرية
:roll: :roll: :roll:

Lord Of The Clips
04-06-2007, 12:50 AM
malek el masry,


ماهو ده الخطا اللي في القائمة


بس انت حطيت القايمه دي كمقياس قبل كده

ولا هي لما متعجبكش تقول انه غلط

برده نفس مقياس ان حليم وطلعت حرب وغيرهم طالعين من الشرقيه غلطه ! :o


Lord Of The Clips,

لا و النبي؟


حكدب عليك ؟ حغشك :lol:

malek el masry
04-06-2007, 12:52 AM
Lord Of The Clips,

maho matele3shi feeha khalas :-P :roll: :roll:

eagle43
04-06-2007, 12:58 AM
malek el masry,
على فكره فيلم رد قلبى ده مش نصابه كما ذكرت ...و بالطبع لا يعيب الفيلم انه اتكرر كل عيد ثوره او تحديدا يبدوا للبعض ان كل يوم عيد ثوره بيكون اسواء من اللى قبله
:twisted: :twisted: :twisted:

eagle43
04-06-2007, 01:45 AM
دلوقتى احب اعرف رأيكم فى اداء كل ممثل

و اجمل المشاهد فى الفيلم

وصف الكاتب و المحلل السياسى المخضرم محمد حسنين هيكل سر قوه مصر و تقبل الشرق الاوسط ان تتزعمه بما اسماه ...القوه الناعمه ...و ايضا مكانه فرنسا لنفس السبب
و فى جميع الاحوال و عند الحديث عن فيلم ..رد قلبى ...و بالطبع لتصنيع فيلم مدخلاته هى تأريخ للثوره و اسباب قيامها مع توضيح و شرح لفكره مبادئ الثوره ...ولا بد ان يكون هنا ما يشبه التوثيق لهذه الثوره و للفتره قبل قيامها و ان يكون الفيلم حماسياولا بد ان يكون مفهم و بوضوح و يمس مشاعر جميع الشعب بالرغم من اختلاف المستوى الثقافى و النضوج و التذوق الفنى ...و بالطبع هذه المدخلات يسهل اخراجها على شكل محاضره او فيلم تسجيلى ...و لكى تكون فيلم روائى تحتاج الى حرفيه شديده ...اما ان يكون فيلم روائى ممزوج بالرومانسيه و الابهار البصرى مع قمه السلاسه و النعومه فى التقديم و المناوله فهذا يعتبر قمه فى الرقى و التمكن من ادوات السينما و ما يشبه الاعجاز و كل الاحترام و الاجلال لمناوله يوسف السباعى و حرفيه المخرج بلا مبالعه او تهويل ...و لهذا كان من افضل افلام السينما المصريه
عنتر مات ...هى اول جمله تم تصويرها بالفيلم لأحمد مظهر فى اول ظهور له كممثل بالسينما المصريه ليكون احد كبار فرسانها فيما بعد و لم لا فقد تعلم من احد المخرجين الاعظم فى تاريخ السينما المصريه ...و قد اعيدت عباره عنتر مات اكثر من عشرين مره حتى يتقنها الصاعد احمد مظهر ليرد على الباشا بقول كان اللى راكبه على بيه ابن الجناينى
مريم فخر الدين ...بالرغم من انها فعليا من جميلات السينما المصريه الا انها كانت تبدوا باهته فى كثير من افلامها طبقا لتوظيفها او طبيعه الفيلم حيث كانت محصوره فى ما يشبه الادوار الملائكيه ...و مع ان دورها فى رد قلبى ملائكيه ايضا الا انها بدت فى قمه الابهار التلألؤ و الابهار و العزوبه و الرقه بكامير مخرجنا الحساسه
و لن اذكر مشهدالمظاهره الاخيره و ترديد المتظاهرين الجيش للشعب و العكس ...يبدوا ان هذا المشهد اللذى لا يحبه عزيزنا ميلودى ...و فيه ينطق الاخرس المشلول حسين رياض
و لكن مشهد النهايه عندما يتم فتح الستاره بغرفه حسين رياض كى يدخل النور القادم من شمس الحريه و الخير رمز العصر الجديد ...و ينتهى الفيلم بتقريب او كلوز على الشمس ...و قد يكون منظر الشمس مع التحرير و خلط ذلك مع الاحساس بدرجه الحراره المرتفعه اثناء اعاده الفيلم تلفزيونيا فى يوليه فى عز الحر هى سبب عبوس البعض من هذا الفيلم
:twisted: :twisted: :twisted:

MIB
04-06-2007, 04:51 AM
خلقت لاعترض كما قال مكسيم جوركي
:roll:



الحب في زمن الكوليرا
رائعة جابرييل جارسيا ماركيز
:twisted: :twisted: :twisted:
مع الاعتذار لفيلم السفارة في العمارة

Us Palermo Lover
04-06-2007, 05:11 AM
malek el masry,

وما تقييمك لفيلم أرض النفاق يا تري ;)

el thawy
04-06-2007, 06:24 AM
eagle43,

وصف الكاتب و المحلل السياسى المخضرم محمد حسنين هيكل سر قوه مصر و تقبل الشرق الاوسط ان تتزعمه بما اسماه ...القوه الناعمه ...و ايضا مكانه فرنسا لنفس السبب
و فى جميع الاحوال و عند الحديث عن فيلم ..رد قلبى ...و بالطبع لتصنيع فيلم مدخلاته هى تأريخ للثوره و اسباب قيامها مع توضيح و شرح لفكره مبادئ الثوره ...ولا بد ان يكون هنا ما يشبه التوثيق لهذه الثوره و للفتره قبل قيامها و ان يكون الفيلم حماسياولا بد ان يكون مفهم و بوضوح و يمس مشاعر جميع الشعب بالرغم من اختلاف المستوى الثقافى و النضوج و التذوق الفنى ...و بالطبع هذه المدخلات يسهل اخراجها على شكل محاضره او فيلم تسجيلى ...و لكى تكون فيلم روائى تحتاج الى حرفيه شديده ...اما ان يكون فيلم روائى ممزوج بالرومانسيه و الابهار البصرى مع قمه السلاسه و النعومه فى التقديم و المناوله فهذا يعتبر قمه فى الرقى و التمكن من ادوات السينما و ما يشبه الاعجاز و كل الاحترام و الاجلال لمناوله يوسف السباعى و حرفيه المخرج بلا مبالعه او تهويل ...و لهذا كان من افضل افلام السينما المصريه
عنتر مات ...هى اول جمله تم تصويرها بالفيلم لأحمد مظهر فى اول ظهور له كممثل بالسينما المصريه ليكون احد كبار فرسانها فيما بعد و لم لا فقد تعلم من احد المخرجين الاعظم فى تاريخ السينما المصريه ...و قد اعيدت عباره عنتر مات اكثر من عشرين مره حتى يتقنها الصاعد احمد مظهر ليرد على الباشا بقول كان اللى راكبه على بيه ابن الجناينى
مريم فخر الدين ...بالرغم من انها فعليا من جميلات السينما المصريه الا انها كانت تبدوا باهته فى كثير من افلامها طبقا لتوظيفها او طبيعه الفيلم حيث كانت محصوره فى ما يشبه الادوار الملائكيه ...و مع ان دورها فى رد قلبى ملائكيه ايضا الا انها بدت فى قمه الابهار التلألؤ و الابهار و العزوبه و الرقه بكامير مخرجنا الحساسه
و لن اذكر مشهدالمظاهره الاخيره و ترديد المتظاهرين الجيش للشعب و العكس ...يبدوا ان هذا المشهد اللذى لا يحبه عزيزنا ميلودى ...و فيه ينطق الاخرس المشلول حسين رياض
و لكن مشهد النهايه عندما يتم فتح الستاره بغرفه حسين رياض كى يدخل النور القادم من شمس الحريه و الخير رمز العصر الجديد ...و ينتهى الفيلم بتقريب او كلوز على الشمس ...و قد يكون منظر الشمس مع التحرير و خلط ذلك مع الاحساس بدرجه الحراره المرتفعه اثناء اعاده الفيلم تلفزيونيا فى يوليه فى عز الحر هى سبب عبوس البعض من هذا الفيلم

kalam gamel we kalam ma32oul ma2darsh a2oul 7aga 3anou :?: :?:

barby
04-06-2007, 07:01 AM
malek el masry,
لا طبعا فيه افلام كتيييير بحبها و بتكلم عنها باسهاب في توبيك مشاهد افلام


ما انا بقول انك تروح تكمل هناك وتتكلم على امرأة فى الطريق براحتك :lol:
و سيبك من التوبيك ده اللى كله وجع دماغ وافلام قاتلة 8-)


حتطلعوا نظرية جديدة يعني؟


اه

:evil: عندك اعتراض؟

barby
04-06-2007, 07:32 AM
دلوقتى احب اعرف رأيكم فى اداء كل ممثل

و اجمل المشاهد فى الفيلم

وصف الكاتب و المحلل السياسى المخضرم محمد حسنين هيكل سر قوه مصر و تقبل الشرق الاوسط ان تتزعمه بما اسماه ...القوه الناعمه ...و ايضا مكانه فرنسا لنفس السبب
و فى جميع الاحوال و عند الحديث عن فيلم ..رد قلبى ...و بالطبع لتصنيع فيلم مدخلاته هى تأريخ للثوره و اسباب قيامها مع توضيح و شرح لفكره مبادئ الثوره ...ولا بد ان يكون هنا ما يشبه التوثيق لهذه الثوره و للفتره قبل قيامها و ان يكون الفيلم حماسياولا بد ان يكون مفهم و بوضوح و يمس مشاعر جميع الشعب بالرغم من اختلاف المستوى الثقافى و النضوج و التذوق الفنى ...و بالطبع هذه المدخلات يسهل اخراجها على شكل محاضره او فيلم تسجيلى ...و لكى تكون فيلم روائى تحتاج الى حرفيه شديده ...اما ان يكون فيلم روائى ممزوج بالرومانسيه و الابهار البصرى مع قمه السلاسه و النعومه فى التقديم و المناوله فهذا يعتبر قمه فى الرقى و التمكن من ادوات السينما و ما يشبه الاعجاز و كل الاحترام و الاجلال لمناوله يوسف السباعى و حرفيه المخرج بلا مبالعه او تهويل ...و لهذا كان من افضل افلام السينما المصريه
عنتر مات ...هى اول جمله تم تصويرها بالفيلم لأحمد مظهر فى اول ظهور له كممثل بالسينما المصريه ليكون احد كبار فرسانها فيما بعد و لم لا فقد تعلم من احد المخرجين الاعظم فى تاريخ السينما المصريه ...و قد اعيدت عباره عنتر مات اكثر من عشرين مره حتى يتقنها الصاعد احمد مظهر ليرد على الباشا بقول كان اللى راكبه على بيه ابن الجناينى
مريم فخر الدين ...بالرغم من انها فعليا من جميلات السينما المصريه الا انها كانت تبدوا باهته فى كثير من افلامها طبقا لتوظيفها او طبيعه الفيلم حيث كانت محصوره فى ما يشبه الادوار الملائكيه ...و مع ان دورها فى رد قلبى ملائكيه ايضا الا انها بدت فى قمه الابهار التلألؤ و الابهار و العزوبه و الرقه بكامير مخرجنا الحساسه
و لن اذكر مشهدالمظاهره الاخيره و ترديد المتظاهرين الجيش للشعب و العكس ...يبدوا ان هذا المشهد اللذى لا يحبه عزيزنا ميلودى ...و فيه ينطق الاخرس المشلول حسين رياض
و لكن مشهد النهايه عندما يتم فتح الستاره بغرفه حسين رياض كى يدخل النور القادم من شمس الحريه و الخير رمز العصر الجديد ...و ينتهى الفيلم بتقريب او كلوز على الشمس ...و قد يكون منظر الشمس مع التحرير و خلط ذلك مع الاحساس بدرجه الحراره المرتفعه اثناء اعاده الفيلم تلفزيونيا فى يوليه فى عز الحر هى سبب عبوس البعض من هذا الفيلم
:twisted: :twisted: :twisted:

:-x :-x يا سلام

بالنسبة لأحمد مظهر هو اتنرفز على عزالدين ذوالفقار اثناء تصوير المشهد
لانه خلاه يعيد الجملة تقريبا 20 مرة زى ما حضرتك قلت و قال له ايه يا عز!! هو انا كنت بستقيل من الجيش علشان اجى اقول عنتر مات لورى خبطه

اما الفيلم فاجمل حاجة فيه هو التصوير و موسيقى الفيلم الجميلة

نيجى بقى للمضمون انا سمعت ان فيه ناس كتير من اللى عاصروا قيام الثورة
قالوا ان حصل تزييف و تشويه كبير لعهد ماقبل الثورة
و اكتر ناس اتظلمت وصورت بصورة غير حقيقتها هما فئة المطربشون بلغة حضرتك :)

وان رجال الثورة كان يهمهم تشويه صورة المجتمع فى العهد الملكى والمبالغة فى ابراز المساوئ و العيوب حتى وان لم تكن موجودة لاضفاء شرعية على ثورة يوليو
و محاولة للفوز برضا الشعب

The lion king
04-06-2007, 08:15 AM
barby,
شكرا على المجهود

وانا بتفق معاك ان قصه الفيلم هى الماده الاساسيه لافلام كتير

وهى ان البطل المعدم ابن الطبقه الفقيره ..يحب بنت الباشا...والباشا ابوها يرفض

ويفرق بينهم..وبعد كده هو يجتهد ويثبت نفسه..وهى تسافر..مع شويه تفاصيل فرعيه فى القصه بعيده عن الخط الرئيسى..و كثير من الشحتفه للبطل والبطله ماهو طبعا كل واحد قلبه مجروح وفيه

وفيه الاخر ينتهى الفيلم بالنهايه السعيده عشان المشاهدين ينبسطوا ان البطل يرجع للبطله بعد ما يكون هو اثبت ذاته
وبقى فوق..وتكون البطله ضربها السلك وبقت تحت..بس هو بسماح نيه وبقلب صافى
بيرجع لها

الفيلم حلو..واداء الممثلين كلهم حلو..وكل واحد لايق فى دوره
و ايقاعه سريع وجذاب..وبيصور الصراع بين الطبقه الفقيره والطبقه الغنيه بس من غير عمق ..ما عدا الجزء بتاع هند رستم اللى هو مالوش لازمه
وبايخ جدا...ومش عارف ليه دايما البطل فى السينما المصريه لازم تقع فى هواه اى امراه
حتى لو مش معبرها..

الفيلم بيلقى نقاط على السلبيات وقتها..زى المحسوبيه والقهر وعدم المساواه والتمييز

بس وقع فى غلطه انه اظهر ثوره 23 يوليو على انها ثوره شعبيه..وده غير صحيح

barby
04-06-2007, 12:42 PM
[align=right:ad5e98d41f]لورى خبطه

( يوسف السباعي)

رأيت فيلم " الطريق المسدود " ورأيت فيه صديقى الممثل أحمد مظهر ، ومن قبل رأيته فى فيلم " حتى نلتقى " وفى فيلم " رد قلبى " .
وأحسست بالاغتباط وأنا ارى صديقى وهو يمثل .. بطريقة تبعث على الطمأنينة على مصيره كممثل .
ولم يكن أغتباطى لمجرد نجاح صديق فى مصير اتجه اليه بل كان اغتباطا .. لانى اعتبر نفسى المسئول الأول عن هذا المصير .

هل أقص عليكم القصة ..

بدأت صداقتى بأحمد مظهر وأنا اعلمه ركوب الخيل فى فرقة الركبدارية فى سلاح الفرسان .. ( ولست أقولها على سبيل التفاخر .. لأنه أضحى وثلاثة أرباع الذين علمتهم ركوب الخيل ابطالا فى الفروسية.. وأنا لم أصبح شيئا ) .

كان مظهر شديد التعلق بالركوب . وكان وقتذاك يركب حصانا اسود اسمه السردار .. وقد كان على كبر سنه مدربا أصيلا .

وفى كل يوم كان يأتى الى شاكيا أنه لقى السردار والعساكر يركبونه فى طابور كذا .. أو يجرون به فى سباق كيت .. وأنهم ينهكونه ويسيئون معاملته . وأجرى تحقيقا مع العساكر فيتضح أن السردار لم يخرج من الاسطبل وأن الحصان لا يركبه الا مظهر .

وأخيرا أتضح لى أنه لايميز السردار الا بسواد لونه .. وأنه يعتقد أن كل حصان أسود فى السوارى هو السردار.. ولم يهدأ حتى أفهمته أن لدينا فى السوارى مائة حصان اسود ، وأن عليه أن يميز السردار بشىء آخر غير السواد .

وعندما انتهت فرقة الركبدارية .. الحق مظهر برئاسة سلاح الفرسان وعمل مساعدا لأركان حربه
وافترقنا بعد ذلك .. نقل هو الى آلاى الدبابات .. ونقلت انا الى الكلية الحربية .. فلم نلتق الا بعد سنوات عشر .. فى الفرسان مرة أخرى .. أنا كقائد للتدريب .. وهو كقائد لمجموعة مدرعة .

وفى ذات يوم سرنا فى السلاح نتجاذب أطراف الحديث ، وقلت له :
- انت عارف أن " رد قلبى " حا تطلع فى السينما .
- حقيقى .. مين حا يمثل فيها .
- والله لسه بنختار الأدوار مع عز الدين ذو الفقار ومدام آسيا .
وتذكرت أنه قام ذات مرة بدور أبو جهل فى فيلم ظهور الاسلام .. فقلت مازحا :
- ايه رأيك لو تمثل فيها .. أنت ما وحشكش التمثيل .
وأجاب هو بنفس اللجهة المازحة :
- يا ريت .
وفى المساء جلست مع عز الدين ذو الفقار وعرضت عليه اسم مظهر .. وفى اليوم التالى التقى مظهر بعز الدين وآسيا .. وفى اليوم الثالث وجدت منهما حماسا له .. واستقر رأيهما على أن يسند له دور النبيل علاء .

وجرت المسألة بمنهى البساطة .. وكان علينا أن نحصل على اذن من القوات المسلحة .. ولم نتخيل الحصول عليه بالأمر الشاق .. بل بدا لنا مجرد مسألة روتينية ..

وتعاقدت آسيا مع مظهر .. وبدأ يعد ملابس الدور .. ويجهز نفسه للقيام به .
وتأخر اذن القوات المسلحة .
وعندما حاولنا استعجاله .. علمنا أن قيام مظهر بالتمثيل أمر متعذر .. لأنه لايتناسب مع مركزه كقائد مجموعة مدرعة .
وأسقط فى يدنا .

وظننت أن مظهر سيعتذر عن القيام بالدور وتنتهى المسألة .ولكنى وجدته ينبىء المسئولين أنه يود لو قام بهذا الدور وأنه إذا كان هناك مساس بمركزه فهو مستعد أن يتخلى عنه وأن يحال الى المعاش لأنه يعتقد أن يستطيع أن يخدم بلده فى هذا المضمار كما يخدمه فى أى مضمار آخر .

وبعد يومين .. أجيب الى طلبه .. وأحيل الى المعاش .

وكانت مفاجأة شديدة لى .. فقد أحسست اننى المسئول الاول عن هذا المصير الجديد الذى دفعت به اليه وبعد بضعة ايام بدأ التصوير ..

وكان المشهد الأول فى حجرة المائدة بقصر الأمير بالمطرية.وكانت اللقطة الأولى تضم الأمير ( أحمد علام ) وابنته ( مريم ) وابنه ( مظهر ) حيث ينبىء الأخير أباه الأمير بمقتل الحصان عنتر بواسطة أحد اللوريات .

وكان الحوار يسير كالآتى ..

يقول مظهر:
- عنتر مات .
فيصيح الأمير :
- ازاى ؟؟.
فيجيب مظهر وهو يهز كتفيه :
- لورى خبطه
وبدأت بروفات اللقطة .. وبدأ الحوار .. وكان المشهد الأول الذى يلتقط فى الفيلم .. بالألوان
والسينما سكوب .
وطالت البروفات .. وتكرر الحوار .
ومضت اربع ساعات .
ومظهر .. يقول .. عنتر .. لورى خبطه.
وآذنت الشمس بالغروب .
وانتهى اليوم .
ومظهر يدخل .. ويخرج ليقول :
عنتر .. لورى خبطه .
وأخيرا .. انتهت اللقطة .. وبدأ العمال يلمون عددهم .
ووضع مظهر ملابسه فى العربة .. ونظر الى وقد بدت عليه امارات اليأس .. وهز راسه قائلا :
- بقى ده اسمه كلام !

وسألته مستفسراً :
- ايه هو ؟؟ ..
ورفع كفيه متسائلأ فى يأس :
- بقى أروح المعاش . عشان عنتر .. لورى خبطه !!
-
وضحكت .. وحاولت ان أهون عليه .. وأنا أحس فى قرارة نفسى بالندم على ما فعلته به ..ثم رأيته بعد ذلك فى فيلم رد قلبى .. وحتى نلتقى .. والطريق المسدود .

ولم أعد أحس بالندم .. فقد رأيته يؤدى كل أدواره بمنتهى المهارة،.وأحسست .. أنى دفعته .. الى المصير الصحيح .. وأن تحوله من القوات الدرعة الى السينما ..

قد افاد السينما .. والقوات المدرعة .. ![/align:ad5e98d41f]

malek el masry
04-06-2007, 05:45 PM
malek el masry,
على فكره فيلم رد قلبى ده مش نصابه كما ذكرت ...و بالطبع لا يعيب الفيلم انه اتكرر كل عيد ثوره او تحديدا يبدوا للبعض ان كل يوم عيد ثوره بيكون اسواء من اللى قبله
:twisted: :twisted: :twisted:

انسي ثورة يوليو دلوقت

الفيلم نفسه تعبان ملة

بطئ و ساذج و ميلودرامي و طويل لدرجة الملل

انا بتكلم علي الفنيات دلوقت. شفت فيلم غروب و شروق و اهه علي الثورة برضه؟ شفت سيناريو رافت الميهي العبقري؟ شفت اداء سعاد حسني و محمود المليجي العبقري؟

فين رد كلبي من ده؟

malek el masry
04-06-2007, 05:51 PM
يوسف السباعي ده روائي متهافت.

كل اعماله رومانتيكيات ذابلة و تافهة. المرة الوحيدة اللي قرر فيها انه يكتب رواية بجد كانت
رواية السقا مات وهي رواية عبقرية بكل المقاييس و هي اتعملت فيلم برضه اخراج صلاح ابو سيف و ان كان الفيلم مش علي مستوي الرواية

ارض النفاق ظريفة و مجموعة نائب عزرائيل القصصية مش بطالة انما بقية رواياته و اللي هي للاسف شهيرة روايات تافهة و عديمة القيمة الادبية .

روايات للمراهقين و الفتيات الحالمات ماتفرقش في حاجة عن روايات عبير كده